De Nederlandse touringcarsector heeft in 2024 definitief de malaise van de coronajaren achter zich gelaten en ook de gestegen kosten als gevolg van de hoge inflatie veroorzaakt door de jarenlange oorlog in de Oekraïne konden de pret niet drukken. De sector behaalde vorig jaar de hoogste omzet ooit, 588 miljoen euro. Dat is een stijging van 13% ten opzichte van 2023.
Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Panteia naar de ontwikkelingen van het touringcarvervoer van Nederlandse touringcarondernemers. Recent werd het rapport met daarin de kerncijfers over 2024 gepubliceerd.
Stijging reizigerskilometers
Gezamenlijk hebben de touringcarondernemingen in 2024 8,3 (+8%) miljard reizigerskilometers gemaakt, waarvan binnen Nederland ongeveer 5,7 miljard reizigerskilometers en in het buitenland ongeveer 2,6 miljard reizigerskilometers. Dit is gerealiseerd door het afleggen van 182 (+11%) miljoen voertuigkilometer en een gemiddelde bezetting van 45,3 (-2%) passagiers per touringcar.
Veiliger, goedkoper én duurzamer
Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat reizen met de bus vele malen veiliger is dan met de auto en dat een busreis vaak de goedkoopste manier van reizen is. Bovendien is de CO2 uitstoot per reizigerskilometer van busreizen vele malen lager dan andere manieren van reizen.
Sander van der Meulen, Panteia licht toe: “De Nederlandse touringcarsector is volledig hersteld van de moeilijke coronajaren en behaalde in 2024 de hoogste omzet ooit. Het aantal touringcars neemt toe, terwijl het aantal bedrijven afneemt. Hierdoor vindt er schaalvergroting in de sector plaats. Op zich niet onlogisch in een tijd waar touringcarbedrijven staan voor grote uitdagingen op het gebied van verduurzaming, digitalisering en de arbeidsmarkt. Die uitdagingen vragen immers forse investeringen die nu eenmaal makkelijker gemaakt kunnen worden als de bedrijfsomvang groter is. Ondanks uitdagende tijden kijken de meeste bedrijven met vertrouwen uit naar de toekomst.”
Bron en meer informatie: www.panteia.nl