De omzet van de horeca steeg in het tweede kwartaal met 31,3 procent ten opzichte van het eerste kwartaal, meldt het CBS. Dat komt vooral door het wegvallen van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) nam met 29 procent toe.
Zowel de omzet als het volume lag in het tweede kwartaal van 2022 voor het eerst sinds het uitbreken van de coronacrisis hoger dan ervoor.
Vergeleken met het tweede kwartaal van 2021 was de omzet van de horeca 84,7 procent hoger. Vorig jaar had de horeca tijdens het tweede kwartaal nog wel last van coronamaatregelen.
Campings en vakantieparken kenden een bescheiden groei
De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, steeg in het tweede kwartaal van 2022 met 37,9 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Hotels zetten bijna 61 procent meer om dan in het voorgaande kwartaal. De omzet van overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, nam in het tweede kwartaal veel minder sterk toe (2,5 procent). Dat komt doordat hotels veel harder zijn geraakt door de coronacrisis dan overige logiesverstrekkers.
De cijfers van het CBS zijn seizoensgecorrigeerd. De verblijfsrecreatie kent bijvoorbeeld een vrij sterke invloed van de seizoenen. De eerste drie maanden van het jaar zijn de bezettingscijfers en het prijsniveau doorgaans lager dan in het tweede kwartaal.
duiding Pretwerk.nl
Verblijfsrecreatie vertoont groei van 6% t.o.v. 2019
In het tweede kwartaal van 2022 lag de omzet van de horeca 84,7 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2021. De forse groei komt doordat in het tweede kwartaal vorig jaar de horeca nog zwaar te lijden had van de coronamaatregelen. In het eerste kwartaal van 2022 waren de beperkende maatregelen al flink versoepeld en in het tweede kwartaal werden ze helemaal opgeheven. Voor het eerst sinds de coronacrisis was de omzet ook hoger dan in hetzelfde kwartaal voor corona. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet bijna 19 procent hoger.
Hotels boekten in het tweede kwartaal 172,4 procent meer omzet dan een jaar eerder. De stijging ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 was bijna 6 procent. Verhuurders van vakantiehuisjes en campings noteerden een omzetstijging van 27 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2021. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet ruim 20 procent hoger.
Bij restaurants was de omzet 94,5 procent hoger dan een jaar eerder, vergeleken met het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet bijna een kwart hoger.
Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 32,2 procent vergeleken met het tweede kwartaal van 2021. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet 28,3 procent hoger.
Horecaondernemers minder positief
Het ondernemersvertrouwen nam aan het begin van het derde kwartaal van 2022 in de meeste bedrijfstakken af, maar bleef in alle bedrijfstakken positief. In de horeca was de afname het grootst. Horecaondernemers waren onder meer een stuk minder positief over de verwachte omzet in de komende 3 maanden en negatiever over het economisch klimaat in de komende 3 maanden dan een kwartaal eerder. Sinds het begin van de coronapandemie fluctueerde de stemmingsindicator (% positieve antwoorden – % negatieve antwoorden) sterk, mede door coronamaatregelen.
Bron en meer informatie: www.cbs.nl