Officiele erkenning is stap op weg naar eigen kuurcultuur in Noordwijk

Het predicaat ‘Noordwijk, heilzame zeebadplaats’ van de ESPA (European Spas Association) biedt volop nieuwe kansen om in Noordwijk het kuurtoerisme verder uit te bouwen. Noordwijk volgt daarmee de route die Badplaats Domburg al eenkele jaren geleden heeft ingezet.

Na jarenlange voorbereiding onder leiding van de gemeente Noordwijk en Noordwijk Marketing, diverse metingen en wetenschappelijke analyses is aangetoond dat een verblijf in Noordwijk heilzame effecten heeft en een positieve bijdrage levert aan de vitaliteit. Met deze erkenning kan Noordwijk doorgroeien naar een volwaardige kuuroorddestinatie.

Inspiratiebron

In Noordwijk komen gezond leven, gezond recreëren en gezond blijven samen. Waarvan de oorsprong ligt in de heilzame elementen die van nature aanwezig zijn in het zeewater, de lucht, het klimaat en de omgeving. Quirine Kamphuisen, directeur-bestuurder Noordwijk Marketing: ‘Dit biedt Noordwijk enorm veel kansen. Voor iedereen; bezoekers, inwoners, bedrijven, culturele organisaties en verenigingen. De erkenning is de inspiratiebron om samen aan de slag te gaan en te bouwen aan een kuuroord waar je jaarrond actief kunt werken aan je gezondheid en vooral ook heel erg kunt genieten.’

Badplaats in ontwikkeling

Met de nieuw verkregen status kan Noordwijk gaan bouwen aan een kuurcultuur met een eigen identiteit. Dat biedt ook volop kansen aan ondernemers die daarop in willen spelen. Brand Specialist van Noordwijk Marketing, Nicole van Lieshout: “We staan aan de start van deze ontwikkelingen. Domburg is al een aantal jaren een ‘kuuroord’ dus vanzelfsprekend dat de ontwikkelingen daarin al verder zijn. Er zijn al uitgewerkte plannen om binnen de hotels en wellnesscentra ook behandelingen op basis van de natuurlijke elementen te gaan toepassen, in dit geval het zout (Thalasso). En er wordt gesproken met een cosmeticalijn om een lijn te ontwikkelen.”

Kuren en gezond eten

Noordwijk maakt ook heel duidelijk en verbinding met gezond eten. Van Lieshout licht dat toe: “Noordwijk staat sinds oudsher bekend om de culinaire cultuur en kruidencultuur, er zijn al wel retailers aan de slag om de Noordwijkse kruiden te verwerken in thee, of een speciale gezonde vleesschotel. Verder is voeding ook een belangrijk onderdeel. Op het programma staat bijvoorbeeld de ontwikkeling van een ‘oude meesters menu’, omdat Noordwijk in de Gouden eeuw midden in het culinaire centrum van wereldfaam lag. Om gezonde menu’s in de stijl van vroeger op de kaart te krijgen.”

Geondheid in coronatijd

‘Deze lastige en onzekere tijd benadrukt des te meer het belang van gezond zijn en energiek en vitaal blijven’, aldus burgemeester Wendy Verkleij. ‘In Noordwijk is dat mogelijk. Daar zijn we ongelofelijk trots op. En daarom zetten we ook in op de kwaliteit van onze voorzieningen en werken we nauw samen met alle betrokken partijen om de gezonde en energieke gemeente verder gestalte te geven. Voor onze bezoekers, maar zeker ook voor alle inwoners.’

Bron en meer informatie: Noordwijk Marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *