NS breidt fietsverhuurnetwerk steeds verder uit

Het fietsverhuurnetwerk van de Nederlandse Spoorwegen (NS) breidt zich steeds verder uit. In 2013 werden de herkenbare blauw-gele fietsen 1.325.000 keer verhuurd. Er zijn nu zelfs verhuurpunten op niet-stationslocaties; mede mogelijk gemaakt door geautomatiseerde onbemande fietsverhuurplekken. Hierdoor ontstaat een dicht netwerk van plekken waar je fietsen kunt ophalen en weer inleveren.

ov fiets
OV fietslocatie midden in de stad Utrecht (Janskerkhof)

Fietverhuurnetwerk
Ook voor de recreatiesector biedt dit netwerk nieuwe kansen. Locaties die voorheen niet met het openbaar vervoer te bereiken waren, en op fietsafstand van een station liggen, worden nu beter bereikbaar. Het idee van een fietsenplan met diverse uitgiftepunten is niet nieuw, maar eerdere ‘projecten’ zoals het witte fietsenplan in Amsterdam en het 1000 fietsenplan in de kop van Overijssel bestaan inmiddels niet meer. Vaak gestrand op logistieke problemen. Dankzij de voortschrijdende techniek (o.a. geautomatiseerde uitgifte van fietssleutels) en het uitgebreide netwerk van de NS lijkt dit fietsenplan een blijvertje.

Hoe werkt het?
Om gebruik te kunnen maken van OV-fiets heeft een gebruiker een abonnement nodig. Dat abonnement wordt online afgesloten en kost € 10,- per jaar. Met dit abonnement wordt o.a. de identiteit van de huurder geregistreerd. Het abonnement wordt gekoppeld aan de OV-chipkaart. Voor een dag fietshuur wordt op dit moment € 3,15 gerekend. Naast de fiets wordt ook de elektrische OV-fiets of de NS-scooter verhuurd.

We vroegen de NS om wat meer achtergrondinformatie over het gebruik en de plannen met de OV-fiets:

Heeft u ook in beeld wat de verhouding is tussen verhuur voor woon-werkverkeer en recreatieve verhuur?
NS:
1. Het meest voorkomende motief om de OV-fiets te gebruiken is ‘bezoek aan vrienden of familie’: 59%.
2. Op de tweede plaats staat het ‘bezoek aan recreatieve bestemmingen’: 45%
3. Overig zakelijk verkeer (zakelijk verkeer dat geen woon-werkverkeer is): 32%
4. Woon-werkverkeer: 14%
(Bron: Onderzoek fietsersbond 2011)
Als wij kijken naar de verhuringen die gemaakt worden met de OV-fiets, zien we dat ongeveer 20% gebruik maakt van een zakelijk contract (NS Businesscard en Mobility Mix). De overige 80% heeft een privé OV-chipkaart. Echter, dit zegt niet altijd wat over het motief van de verhuring.

Sinds wanneer werken jullie met het geautomatiseerde systeem? En wordt dat nog verder uitgebreid?
NS: “We werken al jaren met geautomatiseerde systemen zoals de OV-fietscarrousel en OV-fietskluis. In Utrecht zijn er op dit moment twee 2 OV-fietspunten op niet-stationslocaties. Hiermee houden we samen met de gemeente Utrecht sinds kort een proef om te kijken of een dergelijk systeem technisch werkt, voldoende gebruiksvriendelijk is en toepasbaar is in de openbare ruimte.”

Slaat de verhuur van scooters en e-bikes een beetje aan?
NS: “De verhuur van scooters en elektrische OV-fietsen blijft slechts een heel klein deel van ons totaal aan verhuringen.”

Kunnen ook kleinere stations in de toekomst een (geautomatiseerde) fietsuitgifte verwachten? Wat zijn op dat gebied de toekomstplannen?
NS: “We hebben op dit moment ruim 250 locaties in het land. Dat betekent dat er op veel stations/locaties sprake is van automatische uitgifte. Er wordt nog steeds gewerkt aan het uitbreiden van het aantal locaties, om voor onze klant een optimale reis van deur tot deur te kunnen verzorgen. Treinstations blijven daarom ook voor de komende jaren onze focus, mits wij in staat zijn op een station de OV-fiets rendabel te kunnen exploiteren.”

Gaan jullie vaker op niet-stationslocaties uitgiftepunten realiseren?
NS: “Voor de komende jaren ligt de focus van OV-fiets op het faciliteren van een optimale deur tot deur reis, met als doel om het voor onze reizigers gemakkelijker te maken om gebruik te maken van de trein. Dit betekent dat OV-fietsen op stations onze primaire focus zijn. De OV-fiets wordt dan ingezet voor het laatste stukje van de reis.
Secundair zijn wij aanwezig op transferia en bus knooppunten, in het kader van een bredere samenwerking met lokale OV-vervoerders om onze klanten een integraal deur tot deur aanbod te kunnen doen.”

Techniek
Diftar TS was verantwoordelijk voor het werkend opleveren van alle elektronica en het sleutelmanagementsysteem op de stand-alone locaties in Utrecht alsmede het koppelen van alles naar de back office, waar o.a. wordt geregistreerd hoeveel fietsen er op een locatie beschikbaar zijn.

Meer informatie:
www.ov-fiets.nl
www.diftargroup.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *