Noord Nederland wil méér profiteren van internationaal toerisme

Met de Kamer van Koophandel als initiatiefnemer, wordt flink geïnvesteerd in de samenwerking met partners om de toeristische kwaliteiten van Noord Nederland internationaal beter in de markt te zetten. Dat woord ‘beter’ betekent niet dat dit slecht werd gedaan, maar collectief kan er veel meer. De drie noordelijke marketingorganisaties, Groningen Airport Eelde en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen zijn met de KvK gestart om hier vorm en inhoud aan te geven.

zeilen in Friesland
zeilen in Friesland

Internationaal toerisme nu nog marginaal
Noord-Nederland heeft dusdanig veel kwaliteiten met haar steden, bossen, kust, meren, cultuurhistorisch erfgoed, wadden etc. die we met nog meer trots mogen promoten en kunnen vermarkten. Toerisme is een belangrijke bron van inkomsten in het Noorden. Jarenlang hadden we in Friesland, Drenthe en Groningen weinig te klagen. Helaas krijgt de toeristische sector ook rake klappen tijdens de economische malaise. We scoren ook niet echt wanneer het gaat om het verkrijgen van buitenlandse toeristen. Maar 4% van het inkomend toerisme gaat naar Noord-Nederland. De KvK stimuleert provincies en ondernemers om hiervoor met elkaar op te trekken, zeker nu de baanverlening bij Groningen Airport ook een feit is. De EU heeft ruim 500 miljoen inwoners en dat is een enorme markt, maar hoe bereiken we die? Makkelijker gezegd dan gedaan. Friesland maakte wel eerste stappen als het gaat om inkomend toerisme, met name pers en pr matig. Daar kan nog wel een extra marketingimpuls bij. We verkennen evenementen waar veel Duitsers op afkomen zoals de Landesgartenschau (soort Floriade) in Papenburg. Er komen meer dan 500.000 bezoekers wie weet zitten er potentiële toeristen tussen. We moeten serieus kijken naar nieuwe mogelijkheden. Dit geldt ook voor kansrijke citybreaks voor Groningen met uitstapjes naar de Wadden. Zo zijn er weer andere product marktcombinaties te combineren met de Friese Meren.
Landen als België en Italië zijn ook in beeld om gezamenlijk te bewerken. Inmiddels is Jacqueline Lijs aangesteld om dit pad verder te verkennen. Zij voert gesprekken met marktpartijen, ondernemers en (online) touroperators.

Vraag en markt
Wat opvalt is dat de banden met de vertegenwoordigers met de vestigingen van het Nederlands Bureau voor Toerisme in landen als België Duitsland en Italië echt onderhouden moeten worden. Dat kost tijd. Jacqueline Lijs heeft haar sporen in het toerisme verdiend en is als ‘Manager International Tourism’ in gesprek met partijen in de betreffende landen om het noorden meer te promoten. Het gaat daarbij vooral om vraaggerichte marktbewerking. “Je moet kennis hebben van de Italiaanse en Spaanse vraag en markt, weten ook wat een Belg wil. We hebben de wensen rond vervoer, verblijf en vermaak in kaart gebracht en daar kunnen de producten en diensten en ook de marketing meer op afgestemd worden.” De verkenningen zijn in korte tijd opgesteld met het NBTC in de betreffende landen en de uitkomsten worden op korte termijn gedeeld met Beleef Friesland, Tourist Info Fryslân, Marketing Drenthe en Groningen. Maar ondertussen wordt het ook gewoon tijd om resultaat te gaan boeken. Het project wordt geleid door de KvK, maar de betreffende medewerkers van de kamer zijn vooral verbinder en stimulator. Het zijn vervolgens de marketingpartijen en de ondernemers die er verder mee aan de slag moeten. Het project kan en moet worden overgenomen door de markt.Frank Gort is projectleider bij de KvK en merkt dat samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen belangrijk is om meer ingangen en de actuele kennis van de markt te krijgen waar noordelijke en dus ook Friese ondernemers van kunnen profiteren. Kwaliteit, gastvrijheid en bijzondere vakantie-ervaringen zijn nog steeds daarbij de belangrijkste kernwaarden. Daar zijn ondernemers verantwoordelijk voor. Met een intensievere samenwerking groeit de aandacht voor het Noorden. Hoe meer je met hen optrekt des te meer kunnen we van elkaar profiteren. Jacqueline Lijs heeft goede contacten en dat netwerk wil zij graag voor de sector openstellen. Het gaat vooral om lobbyen en ervoor zorgen dat je kwaliteiten van de regio goed verkoopt.

Verrijking van landelijke campagnes
De drie noordelijke provincies vermarkten als één merk is niet het doel. Het is juist van belang om de unieke belevenissen slim te combineren en af te stemmen op de gasten en zo ontstaan er nieuwe interessante arrangementen. “Provinciegrenzen spelen internationaal geen enkele rol. Voor buitenlanders is zelfs de afstand tussen Amsterdam en Groningen te verwaarlozen. Je kunt zeilen op de Friese meren combineren met een bezoek aan Amsterdam. Of wadlopen en daarna een middag naar de stad Groningen. Je moet er in ieder geval niet vanuit gaan dat je Amsterdam links kunt laten liggen. Het NBTC heeft een slogan: ‘Amsterdam doen, Holland zien’. Daar moeten we op aanhaken. De belevenis moet centraal staan, dan bouw je een vakantie-ervaring op. Uiteindelijk hoop je dat er herhaalbezoeken komen waarbij toeristen meer van het Noorden willen zien en er speciaal voor heen komen. ”

Net boven Amsterdam
Met Groningen Airport Eelde en de recente baanverlenging hebben we in het Noorden in ieder geval een regionaal vliegveld met goede reismogelijkheden vanuit Spanje en Italië. “Maar Amsterdam is dus ook dichtbij genoeg. Wel is er een grote behoefte aan hotels en het zou dan ook best goed zijn om eens te kijken of we de standaard daarvoor iets kunnen verbeteren en valt er ook genoeg te behalen op het gebied van meertalige informatievoorziening. Of het nu gaat om een Italiaanse menukaart of een Spaanstalige versie van je website. Vervolgens moet je kijken naar de trends en daar op inspelen.”

Alles gaat online, ook in het buitenland
Wat in ieder geval nog een cultuuromslag teweeg brengt is dat het boeken via touroperators steeds minder gebeurt. Alles gaat online, ook in het buitenland. “Van een vliegticket tot een hotelovernachting. Touroperators gaan ook steeds meer online. Het is dus wel van belang om te weten waar een Belg of Italiaan zijn reis boekt. Ben je daar vertegenwoordigd? En kom je goed in beeld? Zaken waar we mee aan de slag moeten. En dat geldt ook voor zakelijk toerisme. Die markt wordt in Friesland gelukkig steeds beter bewerkt zoals blijkt uit de samenwerking tussen het Congres Bureau Friesland en Beleef Friesland (zie youtubefilmpje “Fascinating Friesland in five minutes“). Er zijn voldoende mogelijkheden om internationale meetings te organiseren. We kunnen dat in het Noorden prima handelen. Ook hier kijken we of we door meer samenwerking op noordelijke schaal meer bereikt kan worden.”

Voor inkomend toerisme is samenwerking en geduld belangrijk en het blijft ook een kwestie van willen en gunnen!

(auteur: Frank Gort)

Meer informatie:
Tourist Info Fryslan
Marketing Groningen
Marketing Drenthe

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *