De toeristische portal voor de Veluwe is volledig vernieuwd. Het doel van de website is om bezoekers met inspirerende toeristische informatie te verleiden tot een langer bezoek aan de regio, meer te besteden, en van de boeker een terugkerende bezoeker te maken. De toerist wordt op de voet gevolgd. Niet alleen tijdens de reis op de Veluwe, maar ook tijdens het bepalen van een bestemming en de evaluatie achteraf. Startpunt is www.develuwe.nl.
Gastreis online
Al langer is uit onderzoek bekend dat consumenten een aantal fasen doorlopen alvorens een bestemming te kiezen. Deze fasen zijn inspiratie, oriëntatie, aankoop en evaluatie. Dit wordt de ‘Klantreis’ genoemd. Vanuit toeristisch perspectief is dit vertaald naar een ‘Gastreis’. Wanneer de toerist zich thuis achter de laptop wil laten inspireren toont de portal de onverwachte kanten van de Veluwe. Is diezelfde toerist tijdens een fietstocht op zoek naar een restaurant in de buurt, dan is ook dat gauw te vinden op de smartphone.
Techniek
Regiomarketing Gelderland heeft de portal opgezet in nauwe samenwerking met internetbureau Maxd’Oro. Dit bureau heeft ervaring opgedaan met onder andere de bouw van de toeristische portal voor Amsterdam en Haarlem. Daarnaast is Maxd’Oro betrokken bij de realisatie van de site voor de lopende campagne Gelderse streken.
Maxd’oro: “Met onze kant en klare toeristische suite profiteert De Veluwe van enorm veel standaardfunctionaliteiten en kunnen wensen op maat op eenvoudige wijze toegevoegd worden. De Toeristische Suite vormt momenteel de basis voor Gelderse Streken, De Veluwe en binnenkort ook De Achterhoek.”
Multi-channel
Een van de ervaringen is dat de consument tegenwoordig altijd en overal informatie wil kunnen krijgen en aankopen wil kunnen doen. De portal zorgt dat het voor toeristen niet meer uitmaakt welk kanaal zij gebruiken. Via PC, laptop, tablet, smartphone en app krijgen zij altijd binnen twee keer klikken een passend aanbod gepresenteerd. Voor de buitenlandse toeristen is de informatie ook in het Engels en Duits beschikbaar.
De nieuwe portal speelt eveneens in op de wens om direct aankopen te doen. Voor het toeristisch bedrijfsleven betekent de nieuwe portal dan ook een impuls. Zij zien het bereik van hun aanbod toenemen en kunnen meer directe boekingen en aankopen verwachten. De portal ondersteunt dit door reviews over aanbieders te presenteren.
De aantrekkelijkheid van de nieuwe portal wordt verder vergroot door gebruik van veel foto’s en video’s. Onderzoek laat zien dat bezoekers binnen enkele seconden beslissen of ze doorklikken dan wel de website verlaten. Gebruik van beeld is cruciaal om toeristen te bereiken en ze vervolgens vast te houden gedurende hun hele ‘Gastreis’.
Meerdere websites
Naast develuwe.nl behoren de volgende sites tot de portal: www.dieveluwe.de, www.theveluwe.com, www.vvvapeldoorn.nl, www.vvvbarneveld.nl, www.vvvbrummen.nl, www.vvvede.nl, www.vvvepe.nl, www.vvvelburg.nl, www.vvvermelo.nl, www.vvvheerde.nl, www.vvvharderwijk.nl, www.vvvnijkerk.nl, www.vvvnunspeet.nl, www.vvvputten.nl en www.vvvvoorst.nl
Alle websites worden beheerd vanuit één content management systeem; Umbraco.
Meer informatie:
www.develuwe.nl