Op initiatief van Richard Otten van Blog4Travel is er een nieuwe podcast gelanceerd die aandacht besteedt aan innovatief ondernemerschap in recreatie, toerisme en vrije tijd. In de eerste aflevering gaat Otten in gesprek met jonge multi-ondernemer Rutger van der Maat.
Van der Maat heeft met familiebedrijf Mölke Recreatie o.a. twee campings in beheer, is mede eigenaar is van platform Supertrips en werk als adviseur voor ZKA Fry (De jonge honden van leisure adviesbureau ZKA)
Onderwerpen die in deze eerste podcast aan bod komen:
- Welke weg heeft Rutger binnen het familiebedrijf Mölke Recreatie afgelegd om aan boord van de directie te geraken (o.a. samen met zijn ouders en zus). Leuk detail is dat Rutger ook de vrijheid kreeg om eigen initiatieven te ontwikkelen. Zijn eerste ‘eigen bedrijf’ was een DJ Show: 17 sounds.
- De voorliefde voor zijn geboortegrond – Zuna – is mede een drijfveer om meer te leren over de recreatiesector. Met al die kennis hoopt hij de regio Zuna beter toeristisch op de kaart te zetten.
- Supertrips.nl is een online inspiratieplatform voor ongewone overnachtingen in heel Europa. Rutger was voor Mölke Recreatie regelamtig op zoek naar bijzondere accommodaties, die hij ook bezocht. “Mijn vader had ook door dat ‘bijzondere accommodaties’ uitstralen op je hele park.” De vele ervaringen die hij de afgelopen jaren opdeed deelt hij nu op een succesvolle website.
- Hoe zijn de campings van Mölke Recreatie door het coronajaar heen gekomen? Rutger blikt terug op een redelijk goed jaar. In de coronatijd blijkt dat juist de behoefte aan een rustige natuurlijke omgeving erg groot is. Dat is de kracht van veel Nederlandse campings. Rutger legt ook uit wat hij bedoeld met ‘Slow Living’, de slogan van de camping aan de Regge en aan de voet van de Holterberg.
- Self Service op het gebied van inchecken. Dat deed Mölke al ruim voor de coronacrisis. Rutger legt uit hoe dat tot stand is gekomen: “Wij hebben deze zomer geen receptie meer; Mensen willen niet in de rij staan. Mensen halen ook geen foldertjes meer op bij de receptie. Dat doet men tegenwoordig online.”
- De rol van de omgeving; Mölke promoot ook de bedrijven in de omgeving. Dat is een meerwaarde voor de hele regio. Veel mensen zijn op zoek naar kleinschalige plekken. Dan moet je als ondernemer wel samenwerken.
- Mölke Zuna gaat komend seizoen ook aanhaken bij het pop-up glamping initiatief Glamp Outdoor dat vorig jaar voor het eerst succesvol naast Bungalowpark Hoenderloo werd gerealiseerd. “Mensen komen voor bijzondere ervaringen. Dit initiatief is ontstaan vanuit de festivalsector en dat biedt een totaal nieuwe beleving.”
- Instagrammable: “Zolang je mensen op je bedrijf foto’s ziet maken van de camping en de omgeving, dan weet je dat je het goed doet.”
Pretwerk ondersteunt de Podcast over Toerisme Recreatie en Vrije tijd. De laatste podcast is te vinden in de rechterkolom van onze website.
Met dank aan Richard Otten (ook een multi-ondernemer) van o.a. Blogs4Travel en Team4Animation
Beluister de podcast online: