Na de succesvolle realisatie van ‘Fietsen door het Water’ in het Belgische Bokrijk wordt nu het startschot gegeven voor het project ‘Fietsen door de Bomen’. De opdracht wordt toegekend aan architectenbureau De Gregorio & Partners. Met de financiële steun van Toerisme Vlaanderen en de gemeente Hechtel-Eksel realiseert Toerisme Limburg een iconische fietsbrug in het Pijnven (Bosland) in Hechtel-Eksel.
Zie ook ons artikel over: Fietspad door het water (april 2016)
“Fietsen door de Bomen kadert in onze strategie om een extra belevingslaag op ons fietsroutenetwerk te leggen. Dat doen we met landmarks die een hefboom zijn voor de ontsluiting van landschappen en regio’s. Het succes van ‘Fietsen door het Water’ bewijst dat die visie werkt”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed en ook voorzitter van Toerisme Limburg vzw.
Binnen het Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat (SALK) reserveerden Toerisme Limburg en Toerisme Vlaanderen de nodige middelen om de beleving op het Limburgse fietsroutenetwerk te verhogen. ‘Fietsen door de Bomen’ maakt deel uit van de visienota ‘Cycling Synergie’. Met unieke en spraakmakende fietsprojecten blijven we bouwen aan het fietsroutenetwerk van de toekomst. Deze ‘fietslandmarks’ versterken niet alleen de fietsbeleving voor jong en oud, ze leggen ook krachtige verbindingen met het aanwezige erfgoed, het landschap en de natuur.
Igor Philtjens: “Elke nieuwe fietsbeleving moet op zichzelf een hefboom zijn voor de toeristische ontsluiting en ontwikkeling van de betrokken regio. Met alle fietsprojecten samen zetten we héél Limburg meer dan ooit internationaal op de kaart als innovatieve fietsprovincie. De knooppunten waren 20 jaar geleden onze uitvinding. Ze worden nu overal gekopieerd, in binnen- en buitenland. Met deze uitzonderlijke fietsbelevingen voegen we een nieuwe dimensie toe aan het fietsroutenetwerk. Zo blijven we trendsetter én koploper in fietstoerisme.”
Keuze voor De Gregorio & Partners
Zes architectenteams uit België en Nederland namen deel aan de openbare aanbesteding voor ‘Fietsen door de Bomen’. Die verliep volgens een onderhandelingsprocedure mét bekendmaking. De jury – samengesteld uit experts – koos unaniem voor het ontwerp en de visie van De Gregorio & Partners. Het Limburgse architectenbureau vormt voor dit project een team met Burolandschap en het Ingenieurs- & Studiebureau Peeters. De jury oordeelde dat het project van De Gregorio perfect beantwoordt aan de voorop gestelde gunningscriteria. Zowel op vlak van landschappelijke en ecologische integratie, esthetiek als financiële haalbaarheid.
Igor Philtjens: “De voorgestelde fietsconstructie is een strakke dubbele cirkel met iconische allures. Het pad stijgt geleidelijk tot een hoogte van 10 meter en is 700 meter lang. De diameter van de brug is 100 meter. Een uitzonderlijk landmark in de omgeving dus. Bovendien is het voor jong én oud een sensationele én veilige fiets- en wandelbeleving. Het gekozen bureau heeft ook een duidelijk onderbouwd bosbeheerplan uitgewerkt. Op die manier zijn we zeker dat de bossen in topconditie blijven. Een ideale duurzame synergie tussen toerisme en natuurbeheer.”
Groot multiplicatoreffect
Voor de realisatie van ‘Fietsen door de Bomen’ is een budget voorzien van 2.200.000 euro. De financiering gebeurt grotendeels met middelen die het SALK toewees aan Toerisme Limburg en Toerisme Vlaanderen. Ook de gemeente Hechtel-Eksel levert een bijdrage. Igor Philtjens: “Net zoals bij ‘Fietsen door het Water’ is er ook nu weer een hechte samenwerking tussen diverse partijen. Zo komt ‘Fietsen door de Bomen’ tot stand in nauw onderling overleg tussen Toerisme Vlaanderen, Toerisme Limburg, het Agentschap Natuur en Bos én de gemeente Hechtel-Eksel.
Peter de Wilde, administrateur-generaal Toerisme Vlaanderen: “Bij Toerisme Vlaanderen promoten we Vlaanderen als unieke fiets- en wielerregio in heel de wereld. En met succes want voor 40 procent van de recreatieve verblijfstoeristen is fietsen dé belangrijkste motivatie om met vakantie te komen naar onze Vlaamse regio’s. Maar al die mensen moeten natuurlijk ook waar voor hun geld krijgen, ze verdienen met andere woorden een fietsproduct dat kwalitatief zeer goed ontwikkeld is. Deze investering is daar een prachtig voorbeeld van. Ik kan haast niet wachten om deze unieke fietsbeleving zelf uit te proberen.”
Medio 2018 zouden de eerste toeristen in Bosland al door de bomen moeten kunnen fietsen. “We starten het vergunningstraject meteen op en hopen dat dit vlot verloopt. Het blijft onze doelstelling om tegen medio 2018 zowel ‘Fietsen door de Bomen’, ‘Fietsen onder de Grond’ als ‘Fietsen door de Heide’ open te kunnen stellen voor het publiek. We rekenen op een enorm multiplicatoreffect voor héél Limburg, eens al deze projecten in gebruik zijn genomen. ‘Fietsen door het Water’ was op ruim acht maanden tijd goed voor meer dan 150.000 fietsers en nog eens een veelvoud aan wandelaars. Dergelijke toeristische magneten versterken onze economie van de vrije tijd, zorgen voor extra omzet bij onze lokale ondernemers wat niet-delokaliseerbare jobs oplevert. Bovendien verzekeren deze fietslandmarks ook op lange termijn onze status als hét Fietsparadijs van de Euregio”, besluit Igor Philtjens.
Meer informatie:
www.toerismelimburg.be/nl
www.degregorio.be
Informatie over de regeling SALK op limburg.be
Bewaren