Nibud: 34% van de Nederlanders denkt dat crisis voorbij is

34% van de Nederlanders denkt dat de crisis voorbij is. Dit zijn vooral hoger opgeleide mannen met een bovenmodaal inkomen die goed kunnen rondkomen. 20% van hen merkt in zijn dagelijkse leven dat het beter gaat met de economie. Het overgrote deel van de Nederlanders denkt niet dat de crisis voorbij is en merkt daar ook niets van in de dagelijkse praktijk.

geldEen op de vijf Nederlanders vindt zelfs dat het slechter gaat. Dit blijkt uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) naar de beleving van de crisis op de uitgaven van Nederlanders, dat het Nibud heeft uitgevoerd met behulp van creditmanagementorganisatie GGN. In het Nibud-rapport ‘De crisis voorbij’ blijkt verder dat bijna 65% van de Nederlanders het afgelopen jaar heeft bezuinigd en 67% dit ook komend jaar zal doen.

Bezuinigingsdrift blijft bestaan
Een meerderheid van de Nederlanders (66%) denkt niet dat de crisis voorbij is. Tweederde blijft het komende jaar bezuinigen. Dit percentage is nagenoeg gelijk aan 2013; toen gaf 70% van de Nederlanders aan te bezuinigen. Alle inkomensgroepen bezuinigen, ook opvallend veel mensen die zeggen goed te kunnen rondkomen. Ruim de helft van de Nederlanders (52%) geeft aan bepaalde uitgaven te hebben uitgesteld. Uitstellen van uitgaven is een vorm van bezuinigen die men pas in een verder gevorderd stadium toepast. Eerst zal men zoeken naar een goedkopere variant van datgene wat men wil hebben. Als het geld er echt niet is, wordt de koop uitgesteld.

Meest genoemde bezuinigingsposten
1) Uitgaan
2) Kleding
3) Luxe artikelen

Top 3 van posten waaraan men verwacht weer geld aan uit te geven:
1) Woning opknappen/verbouwen
2) Kleding
3) Vakantie

Helft bezuinigt op vakantie

52% van de Nederlanders heeft bezuinigd op vakantie. Hierbij ziet het Nibud een duidelijk verschil tussen lage inkomens en hoge inkomens: 69% tegen 36% bezuinigt hier op.

Iets meer dan een kwart (26 procent) van de ondervraagden is van plan om dit jaar meer geld aan vakantie uit te gaan geven dan vorig jaar. Een groter gedeelte, iets meer dan de helft van de ondervraagden (52 procent), is juist van plan minder geld aan vakantie uit te gaan geven dan vorig jaar. Onder degenen die hebben bezuinigd en/of van plan zijn dit jaar te gaan bezuinigen is 65 procent van plan dit jaar minder uit te gaan geven aan vakantie. Aan leuke dingen doen verwacht 3 op de 10 respondenten meer geld uit te geven dan vorig jaar.

Verschillen naar inkomen en opleidingsniveau
Hoogopgeleiden en huishoudens met een bovenmodaal inkomen zijn meer dan laagopgeleiden en huishoudens met een benedenmodaal inkomen van plan meer geld uit te gaan geven aan vakantie en leuke dingen. Het verschil tussen het percentage huishoudens met een beneden en bovenmodaal inkomen dat expliciet aangeeft van plan is meer uit te gaan geven aan vakantie (21 procent van de benedenmodale inkomens, tegen 34 procent van de bovenmodale inkomens) is kleiner dan het verschil in het percentage dat aangeeft juist minder uit te gaan geven (62 procent van de benedenmodale inkomens tegen 38 procent van de bovenmodale inkomens).
Ook blijkt hier uit dat het percentage huishoudens met een bovenmodaal inkomen dat aangeeft van plan te zijn komend jaar minder uit te gaan geven aan vakantie, hoger ligt dan het percentage dat van plan is juist meer uit te gaan geven aan vakantie (38 tegen 34 procent).

Verschillen naar financiële omstandigheden van het huishouden
Huishoudens die goed kunnen rondkomen, zijn vaker van plan dit jaar meer geld uit te geven aan vakantie en aan leuke dingen doen dan huishouden die net niet of beslist niet rond kunnen komen. Van de huishoudens die goed kunnen rondkomen, is toch nog 36 procent van plan komend jaar minder geld uit te gaan geven aan vakantie. Dit percentage ligt hoger dan de 33 procent van degenen die goed rond kunnen komen, die juist van plan is dit jaar meer geld uit te gaan geven aan vakantie.

Achtergronden bij dit onderzoek
Voor het Nibud-onderzoek ‘De crisis voorbij’ is het Nibud aangesloten bij het onderzoek van GGN ‘Zo betaalt Nederland’. Het Nibud heeft extra vragen laten meelopen. De dataverzameling heeft plaats gevonden tussen 29 maart en 6 april 2014. Ruim 3300 respondenten van StemPunt-panel van Motivaction hebben de vragenlijst ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 tot 70 jaar. Het rapport ‘Zo betaalt Nederland’ van GGN verschijnt begin juni 2014.

Meer informatie:
Rapport De crisis voorbij (pdf)
www.nibud.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *