In Nederland zijn op dit moment 385 van de 1.066 geïnspecteerde campings voorzien van oplaadpunten, oftewel ruim 36%. Ook in Luxemburg, Noorwegen, België en Kroatië ligt het percentage boven 30. Van de bijna 10.000 campings die ACSI in Europa inspecteerde beschikken 2.000 daarvan over een laadpaal voor elektrische auto’s. Op 1 januari 2023 waren dat er nog 714, oftewel bijna een verdrievoudiging in amper 2,5 jaar tijd.

“Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa wordt elektrisch rijden meer en meer de standaard. Toch bestaat voor een lange reis naar de camping, al dan niet met een caravan of vouwwagen aan de trekhaak, nog enige terughoudendheid. Kampeerders hebben dan ook veel vragen over laadpalen onderweg en op de campings. Daarom inventariseren onze campinginspecteurs sinds 2022 ook of er laadfaciliteiten voor elektrische auto’s aanwezig zijn.”
Ramon van Reine, CEO van ACSI
Duitsland telt 166 campings – van de 1.080 – waar de elektrische auto kan worden opgeladen (15,4%) en Italië 212 van de 871, oftewel 24,3%. Ook in Spanje ligt de verhouding boven het Europese gemiddelde: 109 van de 505 Spaanse campings heeft een oplaadpunt (21,6%).
Percentage campings met oplaadpunten voor elektrische auto’s:
1. | Nederland | 36,1% |
2. | Luxemburg | 34,3% |
3. | Noorwegen | 32,9% |
4. | België | 31,9% |
5. | Kroatië | 30,4% |
6. | Zweden | 27,0% |
7. | Denemarken | 25,5% |
8. | Oostenrijk | 24,8% |
9. | Italië | 24,3% |
10. | Slovenië | 24,2% |
11. | Spanje | 21,6% |
12. | Frankrijk | 18,5% |
13. | Zwitserland | 16,6% |
14. | Verenigd Koninkrijk | 15,9% |
15. | Duitsland | 15,4% |
Opladen naast de caravan verboden
“Campings in heel Europa spelen in hoog tempo in op de behoeften van kampeerders, overigens ook omdat gasten hun elektrische voertuigen via de stroompaal op de eigen kampeerplaats gingen opladen. Dat is op de meeste campings inmiddels expliciet verboden. Ook op weg naar een buitenlandse camping hoeven elektrische rijders zich tegenwoordig nog maar weinig zorgen te maken, want vooral langs de Franse en Duitse snelwegen is de laadinfrastructuur inmiddels dik in orde.”
Ramon van Reine
Bron en meer informatie: www.acsi.eu