De grootste Nederlandse hotelketens trokken de afgelopen drie jaar 7,4 miljoen bezoekers. Gemiddeld besteden ze € 227 per bezoek. Dat komt in totaal neer op € 6,9 miljard. Hotelbezoekers besteden het meest bij Hilton (€ 383) en het minst bij ibis Budget (€ 99). Het aandeel van recreatieve bezoeken is aanzienlijk hoger dan zakelijk bezoek. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
7,4 miljoen bezoekers
Ruim de helft (51%) van de Nederlanders boven de 18 jaar bezocht in de afgelopen drie jaar minimaal één van de grootste hotelketens in Nederland. Dat zijn 7,4 miljoen bezoekers die samen goed zijn voor ongeveer 30,3 miljoen hotelbezoeken. Samen komt dat neer op €6,9 miljard in drie jaar bij deze ketens.
Gemiddelde besteding €227
Hotelbezoekers besteden voor het hele gezelschap gemiddeld €227 per bezoek. De gemiddelde besteding is bij Hilton (€383) het hoogst. Bezoekers verblijven bij Hilton ook wat langer dan gemiddeld. Na Hilton volgen Carlton (€310), Holiday Inn (€301) en Bilderberg (€298). Bij ibis Budget (€99), Campanile (€117) en Stayokay (€120) besteden bezoekers juist het minst.
Besteding verspreid over drie segmenten
De bestedingen bij de verschillende hotelketens zijn verspreid over drie duidelijke segmenten met daarboven Hilton. In het onderste segment variëren de kosten voor een hotelbezoek tussen €99 en €142. Het middensegment heeft een bredere range. Bezoekers besteden hier tussen de €170 en €249 voor een bezoek. Het bovenste segment bevindt zich op een hoger prijsniveau, met een prijsbereik van €292 tot €310.
Meer informatie: