NBTC en INretail gaan een samenwerking aan op het gebied van retail en toerisme. Met de Holland Shopping Alliantie (HSA) zetten de twee partijen Nederland internationaal als ‘shopping’ bestemming nadrukkelijker op de kaart. Het doel van de samenwerking is meer zichtbaarheid creëren voor het unieke Nederlandse retailaanbod bij internationale bezoekers. Dat zal leiden tot meer bezoek(ers) en meer bestedingen in winkels.
Meer bezoekers en bestedingen
De Holland Shopping Alliantie helpt om het winkeltoerisme te bevorderen. Dat is een actiepunt in de Retailagenda die op initiatief van minister Kamp werd ontwikkeld. De Holland Shopping Alliantie draagt bij aan de ambitie van ‘bruisende binnensteden’ en vormt onderdeel van NBTC’s HollandCity-strategie. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: “Onze strategie richt zich op het beter spreiden van internationale bezoekers in tijd en ruimte én op het aantrekken van bezoekers met een hoog bestedingspatroon. De Holland Shopping Alliantie bevindt zich op het snijvlak van retail, toerisme en cultuur. Internationale bezoekers komen naar Nederland en ondernemen allerlei activiteiten waaronder in toenemende mate winkelen. Onderzoek wijst uit dat dat vaak bezoekers zijn die bovengemiddeld veel besteden. Bij deze groep willen we het bijzondere retailaanbod onder de aandacht brengen. Het evenementjaar Jeroen Bosch is een mooi voorbeeld van hoe sectoren kunnen profiteren van elkaar: men komt voor het thema Jeroen Bosch naar ons land en tijdens het verblijf profiteren ook de horeca en de retail in de binnenstad die op het thema inspelen.”
Jan Meerman, algemeen directeur van INretail, benadrukt dat de Nederlandse retail het verdient om ontdekt te worden door buitenlandse bezoekers. “Het DNA van Nederlandse plaatsen is uniek in de wereld. Op een relatief klein oppervlak vinden toeristen een compleet aanbod van vaak historische gegroeide winkelroutes, horeca-, evenementen- en cultuuraanbod. Dat kennen ze niet in eigen land en wordt daarom enorm gewaardeerd. De Holland Shopping Alliantie daagt ondernemers, steden en dorpen uit om hun onderscheidend vermogen om te zetten naar aantrekkingskracht op bezoekers uit binnen- en buitenland. Nederland kan dé shopbestemming bij uitstek worden.”
Vranken en Meerman roepen andere partijen in en om retail en toerisme nadrukkelijk op om zich aan te sluiten bij de Holland Shopping Alliantie. “Wij zetten deze eerste stap met de nadrukkelijke intentie om de samenwerking en slagkracht met en via andere partijen te versterken”, aldus Meerman en Vranken.
Winkelbestemming
Inkomend toerisme levert een steeds belangrijkere bijdrage aan het verdienvermogen van de Nederlandse retail. Het afgelopen jaar is het aantal internationale bezoekers gestegen naar 15 miljoen. Dit is een toename van acht procent ten opzichte van 2014. Gezamenlijk gaven deze bezoekers ruim 5,7 miljard euro uit, waarvan ruim 600 miljoen aan winkelen. Bijna de helft van deze bestedingen doen zij bij mkb-bedrijven in bij voorkeur de fysieke winkelomgeving.
Bron: persbericht NBTC
Bewaren