NBTC op tournee langs provincies

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) maakt een tour door Nederland en gaat in gesprek met toeristische sleutelfiguren in de provincies. De rondgang is bedoeld om de regionale aanknopingspunten bij de Holland Branding & Marketing Visie 2020 van het NBTC te bespreken. Limburg was afgelopen week als eerste aan de beurt.

destinatie hollandIn Limburg ging het NBTC in gesprek met de Provincie Limburg, VVV Maastricht, VVV Noord-Limburg en diverse ondernemers uit de gastvrijheidssector. (Robin Stevens, senior marketingmanager van Designer Outlet Roermond, Rob van der Wiel, directeur MECC Maastricht, Lars van Pelt, Development Director CenterParcs Nederland, Pieter Huijsmans, hoofd Marketing van Toverland en Camille Oostwegel, directeur/eigenaar van ChateauHotels & -Restaurants) De kansen voor/noodzaak van duurzame groei voor zowel ‘Holland’ als de provincie Limburg zijn veelvuldig aan bod gekomen. Het gaat om de vraag hoe die internationaal toerisme biedt, gezamenlijk kunnen worden verzilverd.

Belang toerisme voor Limburg
Voor gedeputeerde Twan Beurskens (Economische Zaken, Provincie Limburg) is nationaal en internationaal toerisme van groot belang voor de Limburgse economie. “Ik hecht groot belang aan het verder versterken van de toeristische sector. Wil Limburg in kwaliteit én kwantiteit doorgroeien, dan zal deze groei vooral ook uit het buitenland moeten komen. Limburg heeft dankzij haar centrale ligging in de Euregio een uitstekende positie. We moeten deze positie nog verder benutten”, aldus Beurskens. “Ik wil daarom samen met ondernemers uit de sector kijken hoe we dit aan kunnen pakken, wat de voorwaarden voor zo’n ontwikkeling zijn en waar onze kansen liggen.”

Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: “In 2013 verbleven zo’n 836.000 internationale bezoekers in de provincie Limburg. Ruim twee derde hiervan komt uit de buurlanden België en Duitsland. Inkomend toerisme is een groeimarkt en ook voor de Limburgse gastvrijheidssector hebben de buurlanden, maar ook nieuwe markten, groeipotentie qua bezoekers, bestedingen en banen.”

Toekomstvisie NBTC
In de toekomstvisie van het NBTC is vorig jaar een perspectief geschetst (16 miljoen buitenlandse bezoekers in 2025). Als vervolg daarop is het NBTC bezig om samen met publieke en private partijen te bepalen hoe de doelstellingen kunnen worden gerealiseerd. Voor NBTC is dit perspectief een startpunt geweest voor een proactieve benadering van het inkomend toerisme voor de komende jaren. Het vormt o.a. de basis voor de Holland Branding & Marketing Visie 2020 en de daaruit voortvloeiende marketinginitiatieven. NBTC is nu bezig om dat handen en voeten te geven, en betrekt daarbij nadrukkelijk de sector, ook regionaal.

Nog niet alle provinciale dates zijn vastgelegd. De eerstvolgende bijeenkomsten vinden plaats:

  • op 20 november in Flevoland
  • op 26 november in Utrecht
  • op 3 december in Friesland

Meer informatie: Holland Branding en Marketingvisie 2020

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *