In een internationaal onderzoek verkent NBTC samen met partners motieven, barrières en kansen voor treinreizen naar Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat de trein in veel gevallen het eerste of tweede vervoermiddel is waar de voorkeur naar uitgaat. De meeste reizigers zijn positief over hun treinreis. Tegelijkertijd noemen ze ook belemmeringen: vooral de prijs en beperkte flexibiliteit of lange reistijden spelen een rol. Deze inzichten helpen om gericht samen te werken aan duurzame mobiliteit én om Nederland nog aantrekkelijker te maken als duurzame treinbestemming.

De keuze voor het vervoermiddel naar Nederland verschilt per herkomstland. Voor Franse bezoekers is de trein het meest gekozen vervoermiddel (33%), vooral vanwege de snelheid en het hoge comfort. De auto (22%) en het vliegtuig (20%) volgen op enige afstand. Het vliegtuig is het populairst onder Britse bezoekers: ruim een derde (39%) reist hiermee naar Nederland, vooral door snelheid en comfort. De trein (24%) en auto (19%) worden minder vaak gekozen. Duitse bezoekers kiezen het meest voor de auto (45%), vooral vanwege de flexibiliteit en het comfort. De trein (21%) staat hier op de tweede plaats, gevolgd door het vliegtuig (10%). Ook Belgische bezoekers geven veelal de voorkeur aan de auto (54%), vanwege het comfort en de flexibiliteit. De trein (24%) en de bus (9%) worden minder vaak gebruikt.
Ervaringen met treinreizen naar Nederland
De ervaring van reizen met de trein is overwegend positief: 80% van de bezoekers die naar Nederland is gereisd met de trein beoordeelt de reis als positief. De helft geeft aan dat de ervaring beter was dan vooraf verwacht. Ook geeft 80% de trein opnieuw als vervoersmiddel te kiezen bij een soortgelijke trip. Deze positieve ervaringen bieden kansen voor herhaalbezoek en goede aanbevelingen.
Motieven
Er zijn verschillende redenen waarom internationale bezoekers kiezen voor de trein. Veiligheid (27%), een aantrekkelijke prijs (24%), comfort (23%), een eenvoudig boekingssysteem (23%) en de korte reistijd (22%) spelen een belangrijke rol bij de keuze voor spoor boven weg of lucht. De motieven verschillen daarbij per herkomstland. Duitse en Belgische bezoekers waarderen vooral de mogelijkheid om parkeerkosten te vermijden. Voor Britse en Franse bezoekers speelt duurzaamheid vaker een grotere rol in de vervoerkeuze.
Drempels
Reizigers noemen verschillenden belemmeringen die hen ervan weerhouden om voor de trein te kiezen. Belangrijke redenen zijn de kosten van de tickets (22%), een te lange reistijd (20%), het gebrek aan flexibele reistijden (16%) en het gebrek aan directe verbindingen (13%). Opvallend is dat 13% van de ondervraagden die niet voor de trein kozen, met name vanuit het Verenigd Koninkrijk, aangeeft niet te weten dat het mogelijk is om per trein naar Nederland te reizen.
Strategische kansen
De onderzoeksresultaten bieden verschillende aanknopingspunten om het potentieel van internationale treinreizen naar Nederland beter te benutten. Zowel op het gebied van marketing als in beleidskeuzes liggen er kansen om het spoorvervoer aantrekkelijker en toegankelijker te maken.
- Bekendheid vergroten
In alle onderzochte landen blijkt dat een deel van de reizigers niet op de hoogte is van de mogelijkheid om per trein naar Nederland te reizen. Vooral in de onderzochte regio’s in het Verenigd Koninkrijk liggen er kansen om de bekendheid te vergroten. Hier wordt het gebrek aan bekendheid het vaakst genoemd als belangrijkste reden om niet voor de trein te kiezen. Het vergroten van de zichtbaarheid en het informeren over de mogelijkheden kan helpen om drempels weg te nemen. - Positieve ervaringen benutten
Veel treinreizigers zijn tevreden en beoordelen hun reis positief. Comfort, (lage) prijs en (korte) reistijd worden als aantrekkelijke voordelen ervaren. Deze voordelen bieden aanknopingspunten voor communicatie, waarbij tevreden treinreizigers kunnen optreden als ambassadeurs. - Drempels verlagen
Prijs, reistijd, (directe) verbindingen en flexibiliteit zijn belangrijke aandachtspunten voor vervoerders en beleidsmakers. Zo geeft 63% van de ondervraagden aan vaker voor de trein te kiezen als er meer directe hogesnelheidslijnen beschikbaar zijn. – Gewenste ticketprijs: €50–€99 (Franse en Duitse bezoekers), minder dan €50 (Belgen), £50–£99 (Britse bezoekers). – Geaccepteerde reistijd: één tot vijf uur, afhankelijk van afstand en comfort. - Duurzaamheid verbinden aan andere motieven
Vooral Britse en Franse bezoekers geven aan dat milieubewustzijn een rol speelt in hun vervoerkeuze. Door duurzaamheid te combineren met andere voordelen, zoals comfort en snelheid, kan dit motief effectiever worden ingezet in marketingcampagnes
Bron en meer informatie: www.nbtc.nl