Motto ‘I amsterdam’ bestaat 10 jaar

Het is een van de meest succesvolle citymarketingcampagnes uit de Nederlandse geschiedenis: het gebruik van woordbeeldmerk ‘I amsterdam’. Afgelopen dinsdag werd er bij Amsterdam Marketing een feestje gevierd omdat 10 jaar geleden het motto werd geïntroduceerd.

iamsterdamIn 2002 begon toenmalig wethouder Geert Dalis met de start van een serieuze citymarketing-aanpak voor Amsterdam. De veelzijdigheid van de stad werd samengebracht in drie herkenbare kernthema’s: creativiteit, innovatie en handelsgeest. Deze drie kenwaarden zitten in de genen van Amsterdammers, we mogen en kunnen het de wereld laten zien en we willen dat doorvoeren tot in de vezels van het beleid.

I amsterdam
Ook werd besloten dat er ook een (nieuw) imago bijhoorde; I amsterdam. Op 23 september 2004 werd het motto I amsterdam gelanceerd. Een belangrijke mijlpaal in de city marketing van Amsterdam. I amsterdam is de persoonlijke en trotse vlag op het schip. Een vlag die veel aandacht trekt, maar er alleen is dankzij het schip Amsterdam. I amsterdam geeft uitdrukking aan de diversiteit, samenhang en individualiteit van alle Amsterdammers. En samen vormen we de stad waar we zo van houden. Deze derde succesfactor, zou een lang leven beschoren zijn. Een merk met een lange adem. Een merk bouw je niet in een paar maanden. New York heeft er meer dan dertig jaar over gedaan.

Sceptisch ontvangen
“Bij de lancering van I amsterdam in 2004 waren vooral de Amsterdammers behoorlijk sceptisch. De toeristen hebben ‘I amsterdam’ vanaf het eerste moment omarmd.” vertelt Machteld Lichtvoet van Amsterdam Marketing. “We hadden er van tevoren niet op gerekend dat deze campagne zo lang zou meegaan. Het is immers niet alleen een motto, maar het maakt onderdeel uit van een totale huisstijl voor Amsterdam.”

Op het gebied van citymarketing zijn er vele goedbedoelde slogans bedacht. Slechts weinigen slaan echter aan en blijven hangen bij het grote publiek. Andere goede voorbeelden zijn ‘I  ♥ NY’ en ‘Er gaat niets boven Groningen’. Maar wat zorgt nu eigenlijk voor het succes van een goed motto? Een wetenschappelijke verklaring kan Lichtvoet niet geven. Ook voor Amsterdam Marketing heeft het succes van ‘I amsterdam’ de verwachtingen ruimschoots overtroffen. Lichtvoet: “Het heeft wellicht te maken met onze insteek; we zeggen niet dat Amsterdam de beste of mooiste stad is, maar laten met dit motto geven we aan: ‘Samen maken we de stad’. En gelukkig willen vele mensen daar graag bij horen. ”

Is er al sprake van een slijtage van deze huisstijlaanpak? Lichtvoet: “We zien dat I amsterdam nog steeds ongekend populair is. De letters op het Museumplein zijn zelfs een toeristische attractie geworden waar mensen naar op zoek gaan. Deze huidige huisstijl lijkt nog wel even mee te kunnen. Toch zijn we achter de schermen wel aan het onderzoeken of we de huisstijl niet moeten moderniseren.” Ook op de website wordt gerefereerd aan de voorzichtige doorontwikkeling: “Door het brand ‘I amsterdam’ consistent toe te passen is het merk in de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot een bekend, sterk en internationaal herkenbaar brand. Door te vertrouwen op wat goed is en tegelijkertijd te durven ontwikkelen kan I amsterdam alleen maar groeien.”

Meer informatie: www.iamsterdam.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *