Niet alleen in Nederland loopt het bezoek aan Toeristische informatiepunten terug. Mede door de opkomst van mobiele oplossingen, hebben toeristen minder vaak behoefte aan een vast informatiepunt. In het Canadese Tofino werd met succes een nieuw concept geïntroduceerd; de VVV camper. Deze komt alleen in actie als er veel vraag is naar lokale informatie.
Toeristisch Informatie Centrum
In Tofino constateerde men in 2011 dat het bezoek aan de twee toeristische informatiecentra aan de kust, binnen een jaar met maar liefst 50% was gedaald. Sluiting van één van de vestigingen was onvermijdelijk. De stranden van Tofino staan bekend als de surfspot van Canada. Met het introduceren van een camper met opvallende surfboards op het dak werd een nieuw alternatief geïntroduceerd; prima passend bij de uitstraling van de locatie. De bus wordt flexibel ingezet op dagen dat het druk is. Maar de flexibiliteit zorgt er ook voor dat de bus aanwezig is op plekken waar het druk is; bijvoorbeeld op evenementen.
Lokaal verhaal
Niet alleen de vorm van het informatiepunt werd bediscussieerd; ook de inhoud van de informatie. Door de mobiele technologie en internet hebben bezoekers al veel meer voorkennis als ze op hun bestemming arriveren. In Tofino speelt men daar op in. De bezoekers komen nu naar de informatieplek om van een insider te horen wat er bijzonder is aan het gebied. Juist die persoonlijk informatie van een local biedt de meerwaarde die het internet niet kan bieden. Via internet en social media worden bezoekers op de hoogte gebracht van de locatie van de bus. Dat blijkt prima te werken.
Meer informatie:
Rethinking Visitor Centres (artikel in Canadese krant over nieuwe rol van VVV’s)
Chester Van hits Tofino (introductie van de bus)