Meer toeristen uit België en Duitsland ontdekken Overijssel

Steeds meer toeristen uit het buitenland brengen hun vakantie door in Overijssel. Vooral de stijging van Belgische en Duitse gasten valt op uit de cijfers van het CBS: in 2015 is het aantal toeristen uit België gestegen met 34% en bezochten 25% meer Duitse toeristen de provincie. Ondernemers in Overijssel zijn dan ook optimistisch over het toeristisch seizoen van 2016, zo blijkt uit de Regiomonitor van MarketingOost: 92% van de ondernemers verwacht vergelijkbare of betere resultaten dan vorig jaar.

Fietsen overijsselDuitsland
In 2015 brachten 115.000 Duitse toeristen hun vakantie door in Overijssel, goed voor 355.000 overnachtingen. De stijging van 25% ligt een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde van 10%. Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost, verklaart: “Met name kampeeraccommodaties richten zich nadrukkelijker op de Duitse gast, die vooral in het voor- en naseizoen hun vakantie in Nederland doorbrengen. Dankzij de samenwerking in Euregio verband, met name via het project ‘Grenzeloze Toeristische Innovatie’ (GTI) wordt het voor Overijsselse ondernemers steeds aantrekkelijker zich te richten op de Duitse markt. Bovendien is inkomend toerisme één van de speerpunten in het provinciale vrijetijdsprogramma ‘Gastvrij Overijssel’, waarmee de aankomende jaren een extra impuls zal worden gegeven aan deze kansrijke markt.”

Vlaanderen
Nederland is in België een populaire bestemming voor een korte vakantie. In 2015 steeg het aantal Belgische toeristen dat Overijssel bezocht tot 63.000, goed voor 173.000 overnachtingen. Dat is een stijging van 34%, terwijl landelijk de toename 7% bedraagt. MarketingOost heeft in samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) campagne gevoerd in Vlaanderen. Veerle Hellemans, Vlaanderenspecialist bij NBTC: “Vlamingen zijn echte genieters. Op vakantie is genieten de favoriete activiteit en fietsen is daarbij de rode draad. Overijssel is een aantrekkelijke bestemming dankzij het gevarieerde landschap en de uitstekende faciliteiten. Maar het is bovenal de gastvrijheid en de aandacht die men in Overijssel graag besteedt aan zijn gasten die de Vlaming zo charmeert. Op vakantie wordt niet bezuinigd en genieten de Vlamingen volop van al het moois dat de regio te bieden heeft.”

Verwachtingen
Toeristische ondernemers in Overijssel zijn overwegend positief gestemd over het toeristisch seizoen van 2016. Ruim een kwart verwacht betere resultaten dan vorig jaar, terwijl 8% van de ondernemers een negatieve ontwikkeling verwacht. 65% van de ondervraagden verwacht een vergelijkbaar jaar. Dat blijkt uit de Regiomonitor van MarketingOost. In totaal namen ruim 650 bedrijven deel aan het onderzoek, dat jaarlijks wordt uitgevoerd om de ontwikkelingen in de vrijetijdssector in Overijssel in beeld te brengen.

Bron en meer informatie: www.MarketingOost.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *