Belgische toeristen kiezen vaker voor binnenlandse vakanties in gites en vakantiewoningen

Belgische vakantiegangers kiezen nog altijd bij voorkeur voor een hotelaccommodatie tijdens hun vakantie. Bij een binnenlands verblijf is de keuze voor een vakantiehuis / vakantiepark nadrukkelijk in opkomst. Dat blijkt uit een analyse van zowel Interhome als Vlaanderen Vakantieland.

Sommige leuke activiteiten zijn nu eenmaal lastig in een hotel

Interhome verstuurde eerder al een persbericht over trends in Belgische vakantie; ‘Belgen zoeken koelere bestemmingen‘. We vroegen verder door op het fenomeen vakantiewoningen en daaruit blijkt een verrassende trend, volgens de woordvoerder van Interhome:

Belgen hebben het ‘recept’ van het vakantiehuis ontdekt. Als we 2019 vergelijken met 2024 (volledige reisjaren) zien we dat in 2024 in totaal 29% meer Belgen kozen voor een vakantiehuis dan in 2019. Dat is een aanzienlijke groei in 5 jaar tijd.

Trend bij Interhome boekingen

In de statistieken van Statbel over 2024 is de trend al een (klein) beetje zichtbaar, maar de marktpartijen zien het veel duidelijker terug in hun reserveringscijfers. Zij constateren over 2024 o.a. een groei in overnachtingen van +1,2% voor gîtes en +6,0% voor toeristische accommodaties. Vakantieparken deden het in 2024 slechter dan een jaar eerder; -4,4%, maar zijn over langere termijn wel redelijk stabiel.

cijfers van Statbel

De marketingafdeling van Interhome noemt ook enkele oorzaken achter deze trend:

  • Deze groei kwam in een stroomversnelling door COVID-19. Het belang van reizen in eigen sociale bubbel was in 2020 – 2022 voornaam. Vakantiehuizen (al dan niet met privé-zwembad) waren destijds een prima oplossing. Veel Belgen omarmden (deels uit noodzaak) een vakantiehuis. En velen hebben de formule niet meer losgelaten. 
  • Voorts is het concept van het vakantiehuis, mede door acceleratoren als AirBnB, een stuk voornamer geworden in de reiswereld. Hierdoor ligt ook de focus van de grootste boekingsportalen van hotels (denk aan booking.com) niet meer op enkel hotels. Ook hier is het aanbod vakantiewoningen gigantisch. Wat ervoor zorgt dat ook de Belg steeds vaker kiest voor vakantiewoningen.
  • Tevens blijkt dat een deel van de Belgen bewuster en duurzamer wilt reizen. Waardoor er o.a. korter bij huis op vakantie wordt gegaan. De keuze voor een accommodatievorm speelt daarbij een rol. Een vakantiehuis past voor vele duurzame reizigers meer in hun straatje. Want hotels zijn bij beperkte bezetting eveneens verplicht om overal de verwarming/airco aan te zetten, de buffetten volledig uit te stallen, de verlichting overal aan te zetten, etc. Een vakantiewoning is in grote lijn even impactvol als het leven thuis. Of soms zelfs duurzamer (koppeling met duurzaamheidsfilter aan). En in het vakantiehuis zelf leef je volgens je eigen duurzaamheidsprincipes.”

Trend wordt ook herkend door Vlaanderen Vakantieland

Ook een ander groot platform; VlaanderenVakantieland.be, met een relatief groot segment aan individuele vakantiehuizen en gites. Zij benoemen het als ‘…een trend die opgang vindt’. “We hebben inzicht in de belangrijkste factoren die meespelen aan de groeiende populariteit van ‘vakantiehuizen’; mede door gesprekken die we voeren met verhuurders.” Er worden verschillende oorzaken aangedragen:

  • Meer nood aan ‘ongedwongen’ gezellig samen zijn –  in bv. hotels en B&B’s is men vaak voor de maaltijden gebonden aan bepaalde tijdsslots
  • Families en ietwat grote(re) groepen hebben mogelijkheid om ergens samen te zitten in een plek (meestal salon of tuin) waar ze privacy hebben – een gemeenschappelijke hotellobby leent zich hier minder toe
  • Het aanbod vakantiewoningen is i.d.d. toegenomen de afgelopen jaren – factor die hier ook in meespeelt is dat de vastgoedmarkt/bouwpromotoren ontdekt hebben dat de opbrengst van korte termijn verhuur hoger ligt dan verhuren op lange termijn. Kanttekening hierbij is dat op termijn blijkbaar toch weer naar lange termijn(reguliere) verhuur wordt gekozen.  Allicht omdat dit minder ‘onderhoudsintensief’ is – niet alleen letterlijk, maar ook wat administratie en andere bijkomende tijd om de woningen in de markt te kunnen blijven zetten een andere aanpak vragen dan bij reguliere LT verhuur.

Meer informatie: www.vlaanderenvakantieland.be/nl

Belastingverhoging in Nederland

Voor het jaar 2025 wordt nog een extra impuls verwacht door de belastingmaatregelen in Nederland, die juist de Vlaamse accommodatieverhuurders in de kaart speelt. Op dit moment ligt de BTW op Vlaamse verblijven op 6%. Dat is al (ietsje) lager dan de 9% BTW in Nederland. Als de BTW in Nederland wordt opgehoogd naar 21%, dan hebben Vlaamse logiesaccommodaties bij voorbaat al een prijsvoordeel van 15%. En aangezien de Nederlandse vakantieganger goed let op de prijs, kan dit wel eens een grote impuls geven aan Belgische vakantiewoningen, vakantieparken en hotels.

duiding door Pretwerk.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *