Leisure update vanaf het Floriadeterrein in aanbouw

Van 14 april t/m 9 oktober 2022 wordt in Almere de Floriade Expo georganiseerd. De organisatie verwacht 2 miljoen bezoekers op deze tijdelijke attractie. Afgelopen vrijdag kregen touroperators een kijkje op het terrein in aanbouw.

In de media overheersen tot nu toe kritische geluiden over budgetoverschrijdingen, wisselingen van directeuren en weerstand tegen vergunningen. Het team achter de Floriade heeft nog altijd volop vertrouwen in een geslaagd event, waarbij de ambitie is om het streefaantal van 2 miljoen bezoekers te overtreffen.

Attractiewaarde

De nadruk in de presentatie ligt op de kenniswaarde van het event. De centrale boodschap is ‘Growing Green Cities’, waarmee een platform wordt geboden aan organisaties en bedrijven die stad en platteland op een duurzamere manier willen inrichten. Ondanks de serieuze boodschap wordt er ook nadrukkelijk op gelet dat het ook een aantrekkelijk dagje uit moet worden. Waarbij de leerzame elementen alleen maar versterkend werken op de beleving.

De topattractie is de kabelbaan van 850 meter (4,6 minuten) waarmee de bezoekers een overzicht van bovenaf krijgen. Een enkeltje kabelbaan is bij de entreeprijs (€ 29 – € 35) inbegrepen.

Daarnaast wordt er een uitgebreid programma georganiseerd van kunst, cultuur en workshops. Er zijn diverse weken ingevuld als themaweek; dat kan zijn rondom een specifiek land of tuinbouw-onderwerp.

Voor kinderen wordt er ook het nodige georganiseerd, o.a. in de vorm van workshops. Ook zijn er op het terrein verschillende speelplekken ingericht.

In de diverse paviljoens wordt ook het nodige aan infotainment verwacht. Zo heeft Duitsland al aangegeven dat zij zich specifiek gaan richten op kinderen. Ook de Dutch Innovation Experience zal ongetwijfeld een interactieve invulling gaan krijgen. Er zijn al diverse ontwerpen en thema’s van andere landenpaviljoens bekend – en die zien er spectaculair uit.

Impuls voor de verblijfsrecreatie

Er is ook al een inschatting gemaakt van de verschillende doelgroepen die de Floriade in 2022 gaan bezoeken. Daarin wordt er van uit gegaan dat 25% van de bezoekers een bezoek combineert met een verblijf. In Almere is onvoldoende verblijfscapaciteit voor deze enorme groep, dus daar gaan ook hotels en andere accommodaties in de regio – en Amsterdam, van meeprofiteren.

Andere markttechnische inschattingen die gemaakt zijn hebben betrekking op de bestedingen:

  • 25% van de bezoekers zal nog een tweede rit in de kabelbaan reserveren
  • 50% zal een aankoop doen in een van de retail-outlets
  • 75% zal gebruik maken van de horecavoorzieningen. Er is bewust gekozen voor meerdere horeca-exploitanten op het terrein.

Meer informatie: www.floriade.com/nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *