Leisure Boulevard op IAAPA expo in Holland Paviljoen

De aanwezigheid van Leisure Boulevard op de IAAPA Expo was een unieke en geslaagde ontwikkeling: tussen alle toeleveranciers, adviseurs en producten was Brabant de enige regio die zich actief vermarkte als dé locatie voor nieuwe leisure-business. De IAAPA Expo (International Association of Amusement Parks & Attractions) is de grootste internationale vakbeurs voor de leisure-sector. Op deze beurs was dit jaar voor het eerst een Holland Paviljoen ingericht waar Midpoint Leisure Boulevard, samen met elf bedrijven, de Nederlandse leisure-expertise op de kaart zette. Daarnaast waren op de beurs nog een tiental andere Nederlandse bedrijven als exposant aanwezig.

Van links naar rechts: Bas Kapitein, Regiomanager Hart van Brabant; Femke Arts, Kamer van Koophandel Brabant; Esther van Geloven, Nederlands Consulaat in Miami; Leo Beckers, programmamanager Leisure Boulevard
Hans Jansen, burgemeester gemeente Oisterwijk.

De bedrijven in het Holland Paviljoen en de overige Nederlandse bedrijven op de beurs gaven een inkijkje in de ‘achterkant’ van de vrijetijdseconomie. De kant van toeleveranciers en ontwikkelaars die voor bezoekers niet zichtbaar is. Dit blijken vaak MKB-bedrijven te zijn die zeer internationaal werken.

De profilering en samenwerking binnen het Holland Paviljoen was zo succesvol, dat al plannen gemaakt worden voor weer een gezamenlijk, groter paviljoen op de IAAPA expo van volgend jaar. Het Paviljoen was een initiatief van NCH (Nederlands Centrum voor Handelsbevordering) en de Club van Elf.

Waarom gaat Leisure Boulevard naar Orlando?
Doel van deelname aan de beurs: Brabant (en dus niet alleen Midden-Brabant) vermarkten als de locatie in Nederland voor nieuwe leisure-bedrijven. Het past binnen de ambities van Leisure Boulevard (nadrukkelijk ook onderschreven door Provincie Brabant en bestaande grote leisure-bedrijven in Midden-Brabant) om meer leisure-aanbod (dag- en verblijfsrecreatie) in de regio te realiseren. Hiermee wordt de regio aantrekkelijk voor bezoekers uit een grotere catchment area en krijgen we dus meer kort verblijf (ipv nu vooral dagtoeristen).  Deelname aan de beurs heeft veel interessante nieuwe contacten opgeleverd én de nodige exposure.

Naast deelname aan de beurs, heeft een kleine Brabantse delegatie ook een bezoek gebracht aan verschillende attractieparken in de regio Orlando. Inspiratie werd opgedaan bij de nieuwste attracties en shows die gebruik maken van de laatste snufjes op gebied van 3-, 4-, en 5d filmtechniek, 360 graden filmschermen, fontein- en vuurwerkshows, integratie van verschillende technieken, achtbanen en dark-rides.

De clusteraanpak die Midden-Brabant hanteert zie je daar in de praktijk: clustering van een grote variëteit aan onderscheidende leisure-voorzieningen maakt je aantrekkelijk voor een grote markt van bezoekers. Voorwaarde is wel dat bijvoorbeeld infrastructuur (openbaar vervoer) tussen de parken en de verblijfsaccommodaties optimaal en efficiënt is. Een andere voorwaarde is de aanwezigheid van voldoende verblijfsaccommodatie in alle prijsklassen. Wat de delegatie in Orlando verder opviel was een mix van verschillende vormen van vermaak in één park. In Orlando heeft een dierentuin naast dieren ook achtbanen, theatershows, educatie, zeer veel horeca en verblijf. Deze mix wordt in NL nu ook steeds vaker toegepast.

Samenwerkingsovereenkomst Midden-Brabant & Orange County
De samenwerkende gemeenten van Regio Hart van Brabant hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend met de regio Orange County in Florida, VS. Centrumstad in de regio Orange County is Orlando, dat met haar pretparken, hotels en andere attracties en ruim 55 miljoen bezoekers per jaar met recht de leisure hoofdstad van de wereld genoemd mag worden. De samenwerking tussen de twee regio’s wordt aangegaan met het oog op de in beide regio’s zeer sterk vertegenwoordigde vrijetijdseconomie en de overtuiging dat deze voor beide partijen een win-win situatie oplevert. De samenwerking zal het economische stimuleringsprogramma Midpoint Leisure Boulevard extra kracht bij zetten. Doel van de afgesproken samenwerking:

  1. Concrete resultaten te behalen door gezamenlijke activiteiten op te pakken op het gebied van wederzijdse investeringsbevordering;
  2. Uitwisselen van kennis en ervaring op het vlak van innovatie en regionale clusterontwikkeling;
  3. Bevorderen van samenwerking tussen onderwijsinstellingen in de Verenigde Staten en in Brabant.

Deze drie samenwerkingslijnen worden de komende tijd verder uitgewerkt. Een uitnodiging aan de burgemeester van Orange County om een tegenbezoek te brengen aan de regio Hart van Brabant is hartelijk aangenomen en moet resulteren in een compacte leisure conferentie in 2013,  waarbij de follow-up van de afspraken besproken wordt. Bedrijfsleven en onderwijs zullen hierbij betrokken zijn.

Delegatieleden
De delegatie die Orlando vorige week heeft bezocht:

  • Peter Noordanus, burgemeester gemeente Tilburg + voorzitter Midpoint Brabant
  • Hans Janssen, burgemeester gemeente Oisterwijk + voorzitter Stuurgroep Leisure Boulevard
  • Hans Mommaas, hoogleraar Leisure Studies Tilburg University
  • Pieter Bon, Fontys Academy for Creative Studies
  • Erik van Merrienboer, Provincie Noord-Brabant
  • Leo Beckers, programmamanager Midpoint Leisure Boulevard
  • Bas Kapitein, programmamanager Regio Hart van Brabant,
  • Paul Scherrenberg, strateeg gemeente Tilburg
  • Femke Arts, Kamer van Koophandel Brabant

Meer informatie: NCH Holland Paviljoen


Met dank aan:
Femke Arts, KvK Brabant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *