De gemeenten Leeuwarden en Eindhoven zijn de winnaars van de Nationale Citymarketing Trofee 2014. Deze prijs is dit jaar voor de vijfde keer uitgereikt aan de beste citymarketing gemeenten van Nederland.
Leeuwarden won de trofee in de categorie tot 100.000 inwoners. Eindhoven werd eerste in de categorie grote gemeenten boven 100.000 inwoners. Jurylid Erik Braun reikte de trofee uit tijdens het Nationaal Congres Citymarketing in Den Haag.
In de strijd om de inmiddels prestigieuze Nationale Citymarketing Trofee (NCT) werd Eindhoven winnaar. Daarmee liet ze de andere genomineerde steden Amsterdam (2e plaats), Den Haag (3e plaats) en Dordrecht (4e plaats) achter zich. Leeuwarden werd de winnaar in de categorie “kleinere” gemeenten. De jury verkoos de stad boven de gemeenten Gouda (2e plaats) en Zandvoort (3e plaats).
De jury waardeert Eindhoven met name om de gemaakte scherpe keuzen, een integrale marketingstrategie en een verfrissende aanpak op tal van deelterreinen. Eindhoven boekt jaarlijks zichtbare vooruitgang op basis van kritische evaluaties.
Winnaar Leeuwarden in de categorie onder 100.000 inwoners wordt gewaardeerd doordat het zich goed op de kaart heeft gezet met veel succesvolle activiteiten en evenementen in 2013. Bovendien heeft de winnaar in de afgelopen jaren een basis gelegd voor bredere citymarketing in de toekomst.
Juryrapport
De jury geeft in het juryrapport aan dat de kwaliteit van de inzendingen nog nooit zo hoog is geweest sinds de eerste uitreiking van de Nationale Citymarketing Trofee in 2010.
De jury constateert wederom dat de professionele aanpak op het gebied van citymarketing, met name bij de grote gemeenten, groter is geworden. Bij de kleinere gemeenten blijkt het niet altijd even gemakkelijk om citymarketing in de volle breedte uit te voeren.
Vakjury
In eerste instantie konden de burgemeesters, citymarketeers en andere betrokkenen bij Nederlandse gemeenten hun gemeente aanmelden voor de titel ‘beste citymarketing gemeente van het jaar’. Ook konden zij andere gemeenten nomineren. Mede op basis van deze voorronde zijn de nominaties tot stand gekomen. Daarna heeft een vakjury de nominaties beoordeeld en uiteindelijk de winnaars aangewezen. De genomineerde gemeenten leverden hiervoor uitgebreide documentatie en motivering aan bij de jury.
De beoordeling verliep aan de hand van een aantal vakinhoudelijke criteria als beleidsmatige aanpak, organisatie, samenwerking met stakeholders, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing. Ook is gekeken of er vooruitgang is geboekt ten opzichte van het jaar daarvoor.
Meer informatie: www.nationaalcongrescitymarketing.nl