Vandaag start het Nationale Parkenbureau in samenwerking met NBTC Holland Marketing de campagne Holland National Parks: drie natuurgebieden met internationale potentie worden in het buitenland onder de aandacht gebracht.
Doel is de toerist die op zoek is naar bijzondere natuurbelevenissen te inspireren en uiteindelijk te verleiden tot een bezoek aan een van de gebieden: Nationaal Park NLDelta, Waddenzee Werelderfgoed en Nationaal Park Hollandse Duinen.
De campagne start met een bezoek op 15, 16 en 17 mei van circa twintig influencers aan de drie genoemde gebieden. De site www.hollandnationalparks.com ondersteunt alle marketingactiviteiten de komende jaren.
Land van contrasten
In de genoemde parken ervaren de influencers zelf hoe uniek het verhaal
van Nederlandse natuur is. Janneke van Montfort, manager Nationale
Parken Bureau: ‘Op maar weinig plekken in de wereld is de natuur op
korte afstand zo divers. Nergens is de interactie tussen water en land
en tussen natuur en mens zo duidelijk aanwezig en inventief aangepakt
als hier.’ De influencers bezoeken o.a het net geopende vogelobservarium
Tij met een panoramisch uitzicht op het Haringvliet, ervaren hoe de
duinen en stad in elkaar overgaan nabij Den Haag en gaan wadlopen.
Bijzondere natuurbelevenissen
In de hele campagne staan bijzondere belevenissen centraal. Het eerste
jaar worden Nationaal Park NLDelta, Waddenzee Werelderfgoed en Nationaal
Park Hollandse Duinen onder de aandacht gebracht van Duitsers, Belgen,
Italianen, Fransen en Spanjaarden. Janneke: ‘Deze drie gebieden wonnen
in 2016 de prijs van Mooiste natuurgebied van Nederland en daarmee ook
de deelname aan deze campagne. Vanaf volgend jaar kunnen ook andere
Nationale Parken deelnemen aan de campagne.’
Nationale Parken stimuleren spreiding
Jos Vranken, NBTC: ‘De campagne Holland National Parks past bij de
opgave om de gewenste bezoekers beter te spreiden over ons land. Het
onder de aandacht brengen van minder bekende toeristische plekken kan
bijdragen aan de ontwikkeling en vitaliteit van regio’s die dat nodig
hebben. Daarnaast verwachten we dat de campagne eraan bijdraagt dat
Nederlanders zich meer bewust worden van de bijzondere natuur die ons
land heeft.’
Samenwerking
De uitvoering van de campagne Holland National Parks valt onder verantwoordelijkheid van het Nationale Parken Bureau, dat nationale parken die een officiële status of een hogere kwaliteitsstandaard ambiëren, inspireert en helpt. Het bureau krijgt daarbij ondersteuning NBTC Holland Marketing, dat verantwoordelijk is voor de positionering, ontwikkeling en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. NBTC coördineert de campagne en begeleidt parken bij het formuleren en activeren van hun merk, ontwikkelen van belevenissen en invullen van marketingvraagstukken.
Aanhaken recreatiebedrijven
Ondernemers die willen aanhaken bij de campagne over de natuurgebieden kunnen contact opnemen met de regionale toeristische marketingorganisaties. Dit zijn:
Voor NLDelta: info@nldelta.nl
Voor het Waddengebied:
- Noord-Hollandse deel – Holland boven Amsterdam: info@hollandbovenamsterdam.com
- Friesland – Merk Fryslan: info@merkfryslan.nl
- Groningen – Marketing Groningen: info@marketinggroningen.nl
Voor NP Hollandse Duinen: info@nationaalparkhollandseduinen.nl
Meer informatie: www.nbtc.nl / www.nationaleparkenbureau.nl
Eén reactie
Wat een onzalig idee. Het lijkt me niet de bedoeling de natuurgebieden in de etalage te zetten, om met korte termijn geld winsten, lange termijn schade te bewerkstelligen.