Kunst- en cultuursector raakte in 2020 helft sponsorinkomsten kwijt

De sponsoring van kunst- en cultuur halveerde ten opzichte van 2019 en kwam in 2020 uit op € 50 miljoen. De zwaarste klappen vielen bij de festival- en evenementenmarkt.  Daar is naar verhouding vaker sprake van éénjarige contracten en/of sponsors/suppliers (bier, frisdranken, alcoholhoudende dranken).

Dit blijkt uit de nieuwste editie van de SponsorMonitor van onderzoeksbureaus Respons en SponsorMaps.

Sponsorcontracten in de festivalsector zijn vaak gekoppeld aan de verkoop. Sponsoring van muziek- en theaterfestivals is naar bijna nul gegaan. Culturele organisaties lijken wel te kunnen rekenen op coulance van sponsors, ondanks dat de mogelijkheden om het sponsorship te gebruiken beperkt zijn.

De gevolgen voor de sportsector zijn minder groot. Deze sector kromp met 14% en zakte terug naar € 390 miljoen (€ 455 miljoen in 2019).

Herstel verwacht voor 2021

Hoe de sponsormarkt zich in 2021 verder ontwikkelt is moeilijk te zeggen. Het lijkt erop dat er in de tweede helft van het jaar weer meer evenementen en sport mogelijk zijn met publiek. Sponsors zullen daar weer bij aanwezig (willen) zijn. Anderzijds zullen bedrijven op de kosten gaan letten. Of de miljoenen ‘verloren’ sponsorgeld in dezelfde mate terugkomen is dan ook de vraag. De coronacrisis werkt ongetwijfeld door in de sponsorbudgetten van bedrijven in de komende jaren. Zo is de partnershipomzet van Ajax, de grootste sponsorrechtenhouder in Nederland, in de eerste helft van het seizoen 2020/21 gedaald met € 2,9 miljoen naar € 14,5 miljoen.

Bron en meer informatie: www.respons.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *