Kansenkaart voor toeristisch recreatieve ontwikkelingen in Overijssel

Ondernemers in de Overijsselse vrijetijdssector die in één oogopslag zien waar de kansen liggen. Overheden die goed onderbouwd toeristische plannen maken. Dat is het doel van de nieuwe Kansenkaart van MarketingOost.

De regiomarketeer bundelde alle beschikbare informatie in een praktische tool die vanaf nu online beschikbaar is.
 
MarketingOost voerde de afgelopen jaren meerdere onderzoeken uit naar de Overijsselse vrijetijdseconomie. Dat leverde veel kennis op over het recreatieve en toeristische aanbod en bijvoorbeeld de profielen, ervaringen en bestedingen van bezoekers. “Die enorme hoeveelheid data maken we nu toegankelijk en goed leesbaar. Dankzij die visualisatie zien ondernemers en overheden precies waar kansen liggen”, legt Wieteke Kalkema, adviseur Kennis en Onderzoek van MarketingOost uit.

Voor ondernemers en overheden

De Kansenkaart is een perfect hulpmiddel voor alle plannenmakers binnen de sector, zegt Kalkema. Of ze nou zakelijk of ambtelijk actief zijn. “Een ondernemer weet snel of een nieuw product kans van slagen heeft. Op de Kansenkaart ziet hij of er veel concurrenten in de regio zijn, met welke randvoorwaarden hij rekening moet houden en welke samenwerkingen mogelijk zijn. Gemeentes en provincies krijgen toegang tot veel informatie waarmee ze goed onderbouwde toeristische visies kunnen schrijven.”

Praktijkvoorbeeld: Sallandse Heuvelrug

MarketingOost introduceert de Kansenkaart onder meer met twee video’s. Daarin komt een praktijkvoorbeeld aan bod die volgens Kalkema de kansen goed laat zien. “Op de Sallandse Heuvelrug zoeken overheden en ondernemers naar mogelijkheden om de piekdrukte beter te verspreiden. Ze willen een bredere regio aantrekkelijker maken voor bezoekers. Op de Kansenkaart zien ze wat momenteel de faciliteiten zijn, welk aanbod er nog niet is en wat de behoeftes van bezoekers zijn. Dat is waardevolle informatie bij het bedenken van succesvolle plannen.”

Samenhang vergroten

MarketingOost speelt met de Kansenkaart in op een behoefte van de sector. “Voor de vrijetijdssector zijn heel veel andere sectoren van belang. Denk bijvoorbeeld aan cultuur en natuur. De Kansenkaart vergroot de samenhang tussen alle belanghebbenden. Ondernemers en organisaties zien in een oogopslag het aanbod in de directe omgeving. Dat maakt de kans op succesvolle samenwerkingen groter.”
 
Meer informatie: www.kennisplatformoost.nl/kansenkaart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *