Internationale reizigers van buiten de EU zijn de big-spenders onder de toeristen

Met een gemiddelde besteding van € 474,- besteden deze kopers 10 keer zoveel als de Nederlandse consument en geeft dit de Nederlandse economie een positieve impuls. De bestedingen zijn vooral afkomstig van kopers uit het Verre Oosten; China laat een stijging zien van 42%, ook consumenten uit andere niet-EU landen hebben meer besteed. De Tax Free bestedingen stegen van consumenten uit de USA +28% en Japan +66%. Er werd veel besteed in winkels met internationale merken en unieke Nederlandse producten, maar ook de diamantairs en juweliers, modewinkels en warenhuizen hebben veel voordeel gehad van de koopkracht van deze niet-EU consumenten.

GB_Shop_Pay_JPN_01_440highMarja van Reijn, Regional Manager Benelux Global Blue – “Deze ontwikkelingen bieden dan ook kansen genoeg voor de detailhandel om extra omzet te realiseren en om nog actiever de buitenlandse bezoekers te prikkelen om juist in Nederland hun aankopen te doen. Voor een optimaal resultaat is dan wel een nauwe(re) samenwerking met andere branches zoals de hotellerie en het toeristisch bedrijfsleven gewenst. Door krachten te bundelen kunnen we meer bereiken en het serviceniveau in Nederland verbeteren. Het is ook van belang dat er een soepeler en snellere visa aanvraag komt. Het kan in dat kader dan ook geen kwaad dat de portefeuille gastvrijheidseconomie sinds kort op ministerieel niveau is ondergebracht bij minister Kamp.”

Vooral China, Rusland, Indonesië, Hong Kong en Japan laten zien dat de winkelmogelijkheden en verkrijgbaarheid van luxe goederen van belang zijn bij een bezoek aan Nederland. Daarnaast speelt een eenvoudig en internationaal betrouwbaar proces van BTW teruggave een belangrijke rol bij de aankopen. De directe contante teruggave van BTW van Global Blue op Amsterdam Airport Schiphol is een cruciale service voor deze zeer koopkrachtige consumenten.

Verwachtingen 2013
Global Blue verwacht dat in 2013 de internationale bestedingen in Europa met gemiddeld 20% verder groeien. De groei komt wederom uit het Verre Oosten (voornamelijk China), Brazilië, Rusland, USA en het Midden Oosten. In deze landen stijgt de economie gestaag en gaat de middenklasse nu ook meer reizen. De onafhankelijkheid en het vertrouwen om zelfstandig te reizen mede dankzij sociale media doen internationale reizigers ertoe bewegen om Nederland aan te doen.

Global Blue is een expert op het gebied van het stimuleren van buitenlandse bestedingen van internationale reizigers en maakt vooral transacties tussen winkels en de buitenlandse reizigers eenvoudiger en meer de moeite waard voor iedereen. Global Blue introduceerde ruim dertig jaar geleden het concept van Tax Free Shopping en biedt nu een breed scala van diensten die reizigers  helpen aantrekkelijk te winkelen als ze in het buitenland zijn, en waarmee ondernemers en banken hun inkomsten verhogen kunnen verhogen door deze lucratieve reizigersmarkt.

Global Blue werkt wereldwijd samen met meer dan 270.000 gerenommeerde winkeliers, internationale  merken en hotels in meer dan 40 landen. Iedere dag maken meer dan 60.000 reizigers gebruik van de diensten van Global Blue. De onderneming heeft de ambitie om de baken te zijn voor internationale winkels en uitgaven over de hele wereld. Het hoofdkantoor van Global Blue is gevestigd in Nyon, dichtbij Geneve, Zwitserland.

meer informatie: www.global-blue.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *