ING ziet fors hogere prijzen in recreatie en horeca in derde kwartaal van 2022

Bij hotels lagen de prijzen in het derde kwartaal 2022 een kwart hoger vergeleken met eind 2019. Bij campings, restaurants en vakantieparken lagen de prijzen gemiddeld 15% hoger. Dat blijkt uit de derde kwartaalanalyse van de ING bank. Hotels blijken minder prijsgevoelig en kunnen de hogere kosten relatief gemakkelijker doorberekenen aan de gast.

Voor 2023 wordt een inflatie in Nederland verwacht van 5,5%. Naar verwachting stijgen de prijzen in 2023 dan ook voor het derde jaar op rij met ten minste 3%.

Meer aandacht voor duurzaamheid bij toeristen

Toeristen geven aan wel rekening te willen houden met duurzaamheid, maar het nog niet te dóen. Dit blijkt uit de Internationale Vakantiemonitor van Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Gemak en prijzen zorgen echter voor niet-duurzame keuzes. Van de ondervraagden (uit zes landen) geeft gemiddeld 52 procent aan rekening te willen houden met het klimaat bij het boeken van een vakantie. Bijna 44 procent is ook bereid extra te betalen voor duurzame opties. Maar slechts 39 procent geeft aan ook daadwerkelijk rekening gehouden te hebben met duurzaamheid tijdens de laatste vakantie. Amerikanen en Britten scoren het hoogst op dit punt. Nederlanders en Belgen hebben de laagste score als het gaat om duurzame vakanties.

ING ziet dat ook ondernemers in horeca en recreatie moeten investeren in duurzaamheid. Deze investeringen vallen ook samen met het besparen op energiekosten. Bij hotels en vakantieparken speelt dat ze een afweging moeten maken tussen verduurzaming, zoals waterbesparende douchekoppen, en het comfort voor de gast.

Zakelijke hotelgast laat nog op zich wachten

Het herstel van de coronapandemie verloopt bij de hotels langzamer dan bij de restaurants. Dit komt met name doordat de terugkeer van de zakelijke en intercontinentale reiziger nog enigszins achterblijft. Veel bedrijven zijn nog terughoudend met betrekking tot zakenreizen. Bovendien gelden soms nog beperkende maatregelen voor reizigers. Niettemin deden Nederlandse hotels in het tweede en derde kwartaal 2022 goede zaken. Met het wegvallen van de beperkende maatregelen kwamen, naast de binnenlandse gasten, ook de buitenlandse toeristen weer in grotere getalen terug naar Nederland.

Bron en nog meer informatie: Sectorupdate leisure door ING

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *