Het is nog maar de vraag of de sterke groei van het toerisme doorzet, omdat hotels en vakantieparken relatief duurder worden en de consument daardoor andere keuzes kan gaan maken. Het kabinet wil het lage btw-tarief voor logies van 9 procent naar 21 procent verhogen. Door deze voorgenomen btw-verhoging stijgen de prijzen van hotelkamers en vakantiehuisjes met maar liefst 11 procent per 2026.
Plaatselijk kunnen de prijsstijgingen nog hoger uitvallen doordat gemeenten bijvoorbeeld de toeristenbelasting verhogen. Zo heeft Amsterdam in 2024 al een hogere toeristenbelasting ingevoerd.
Naar verwachting zal een deel van de hotels de btw-verhoging aan de hotelgast doorberekenen. Voor hotelondernemers die het niet volledig kunnen doorberekenen is het nog maar de vraag of zij de voorgestelde btw-verhoging kunnen dragen. In 2022 lagen de winstmarges van hotels, met een gemiddelde van 9 procent, nog altijd onder het niveau van 2019. Bij een btw-verhoging hebben hoteliers weinig tot geen ruimte over voor verdere prijsstijgingen om hun winstmarges te verbeteren. Hotelondernemers hebben marge nodig om noodzakelijke investeringen in innovatie en verduurzaming te doen.
Risico op minder reizigers
De btw-maatregel heeft nog een nadelig effect voor de sector, die ook de plaatselijke economie kan raken. Doordat de toeristen en de zakelijke gast meer gaan betalen voor hotelovernachtingen bestaat het risico dat Nederlandse hotels zichzelf uit de markt prijzen en daarmee minder reizigers trekken. De btw in de omliggende landen ligt lager dan in Nederland.
Bron: Sjuk Akkerman, sector specialist Leisure & Services bij ING Sector Banking