Imago van Amsterdam lijdt onder coronacrisis

Jarenlang leek de koppositie van Amsterdam als favoriete stad onaantastbaar, maar de coronacrisis heeft de stad naar de derde plek verdreven. Utrecht en Maastricht zijn nu voor het eerst populairder dan de hoofdstad voor de gemiddelde Nederlander.

De Amsterdammer mist de reuring nu de stad in lockdown zit, terwijl het vóór de coronacrisis juist klaagde over de drukte door het toerisme. Middelgrote steden met een historisch centrum blijven in trek, terwijl voorsteden uit de gratie raken door een gebrek aan cultuur en sport. Maastricht heeft de hoogste bewonerstevredenheid. Dit blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 77.500 Nederlanders.

Gemeenten met de sterkste reputatie onder de gemiddelde Nederlander in 2021 (vergeleken met 2011)

1. (3) Utrecht

2. (2) Maastricht

3. (1) Amsterdam

4. (6) Rotterdam

5. (5) ‘s-Hertogenbosch

6. (4) Den Haag

7. (7) Groningen

8. (10) Nijmegen

9. (12) Haarlem

10. (11) Breda

Bron: Steden & Streken Merkenonderzoek 2011-2021. De ranglijst is samengesteld op basis van de merkkracht van de 100 grootste gemeenten, gemeten onder de gemiddelde Nederlander van 18 jaar en ouder. Merkkracht is een gemiddelde van naamsbekendheid, waardering en binding

Inwoners middelgrote, historische steden genieten meest van stadsleven

Van de gemeenten met meer dan 100.000 inwoners geeft men in Maastricht, Groningen en ’s-Hertogenbosch het hoogste rapportcijfer aan de eigen stad. Ook bij de eerste onderzoeksmeting van tien jaar geleden scoorden deze steden hoog. ‘Of het nu boven of beneden de rivieren is, in de middelgrote, historische stad ervaart de inwoner de menselijke maat. Zelfs in coronatijd is men er tevreden door de fijne sfeer, ondanks dat de voorzieningen nu veel kariger zijn dan normaal’, zegt Hendrik Beerda.

Daling imago Amsterdam onder eigen inwoners in stroomversnelling

‘Van de drie grote steden heeft alleen Amsterdam lange tijd een top 10 positie bekleed onder bewoners. De ingezette daling in bewonerstevredenheid is tijdens de coronacrisis in een stroomversnelling gekomen. Amsterdammers werden steeds minder blij met de toeristenstromen en prijsstijgingen, maar nu keldert het imago door het gemis aan reuring en culturele activiteiten.’

Gemeenten met de sterkste reputatie onder de eigen inwoners (vergeleken met 2019)

1. (2) Maastricht

2. (3) Groningen

3. (1) ‘s-Hertogenbosch

4. (7) Haarlem

5. (5) Delft

6. (8) Breda

7. (4) Zwolle

8. (15) Leiden

9. (9) Utrecht

10. (6) Nijmegen

11. (10) Apeldoorn

12. (14) Leeuwarden

13. (12) Amersfoort

14. (19) Arnhem

15.(11) Rotterdam

16. (17) Den Haag

17. (18) Tilburg

18. (16) Westland

19. (21) Eindhoven

20. (13) Amsterdam

Bron: Steden & Streken Merkenonderzoek 2019-2021. De ranglijst is samengesteld op basis van de merkkracht van de 30 grootste gemeenten, gemeten onder de eigen inwoners van 18 jaar en ouder. Merkkracht is een gemiddelde van naamsbekendheid, waardering en binding.

Gemis aan cultuur en sport maken voorsteden onbemind

Sinds het uitbreken van de coronacrisis hebben veel voorsteden het zwaar te verduren. Leidschendam-Voorburg verloor in coronatijd zijn glans en denderde maar liefst 22 plaatsen naar beneden in de top 100 van aantrekkelijkste gemeenten. De fusiegemeente, die in 2002 ontstond, staat nu zelfs op plek 79. Merkadviseur Hendrik Beerda verklaart: ‘De meeste groeisteden scoorden al mager door het ontbreken van historische allure en een rijk cultuuraanbod. In coronatijd komt daarbij dat mensen in deze steden de nodige recreatieve voorzieningen en omringende natuur missen. Om deze gemeenten er naar alle lockdowns weer bovenop te krijgen, is de ontwikkeling van een onderscheidend cultuur- of sportaanbod broodnodig.’

Onderzoek onder 77.500 volwassen Nederlanders

Het Steden & Streken Merkenonderzoek monitort de reputatie van de 100 grootste gemeenten en van alle streken en provincies. Het onderzoek is in 2011 met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Voor het onderzoek zijn sindsdien 77.500 volwassenen ondervraagd. De gemeenten worden gemonitord op de volgende factoren: merkkracht (bestaande uit naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (21 factoren), bezoek, bezoekintentie en groeiverwachting. Onder de inwoners van de 30 grootste gemeenten en van alle provincies wordt op 13 aanvullende factoren navraag gedaan naar het woonplezier.

Bron en meer informatie: Hendrik Beerda Brand Consultancy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *