IJssalons doorstaan de crisis

Als een van de weinige sectoren in de horeca blijft het aanbod van ijssalons gestaag stijgen in ons land. Het aantal ijssalons is in de afgelopen tien jaar met bijna 60% gestegen en is uitgekomen op 525 vestigingen. Bij een gelijkblijvende ontwikkeling zal het aantal ijssalons toenemen tot circa 625 ijssalons in 2015.  De focus verschuift steeds meer naar duurzaam, biologisch en gezond ijs. De zomertrend van 2013 is chocolade ijs in verschillende vormen en combinaties. IJssalons gaan daarnaast steeds meer (branchevreemde) bijproducten verkopen. Dit blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca – advies uit Warmond.

Verbreding assortiment en samenwerking
Momenteel bestaat circa 70% van de ijssalons uit gespecialiseerde ijssalons, 30% uit ijssalons die een aanvullend assortiment aanbieden en een verwaarloosbaar deel uit ijssalons die uitsluitend ijs leveren aan de horeca. Steeds meer ijssalons kiezen ervoor om het assortiment met bijvoorbeeld pannenkoek, chocolade of koffie te verbreden om hiermee in de wintermaanden extra omzet te genereren. Ook de samenwerking met horecabedrijven/bedrijfskantines biedt de ijsmakers een extra afzetmarkt. De marktverdeling zal de komende jaren verschuiven naar 60%/40%.

Duurzaam, biologisch en gezond
Een algemene trend is dat er meer aandacht is voor gezonde, biologische en duurzame producten. Dat is terug te zien bij de manier van ijsbereiding met het gebruik van natuurlijke grondstoffen, pure ingrediënten en FairTrade producten. Ondanks de crisis betalen consumenten graag voor kwaliteit, en goede en eerlijke producten. Een andere belangrijke trend waar goed op in wordt gespeeld is yoghurtijs. Yoghurtijs is al enkele jaren enorm populair in Amerika en Azië, inmiddels is de opkomst nu ook in volle gang in Nederland. In Nederland kennen we nu inmiddels het yoghurtconcept “Frozz” en er kloppen verschillende andere yoghurtijsconcepten op de deur. Yoghurtijs bevat minder calorieën en vet en is daardoor een stuk gezonder.

IJstrends
Net als bij de top van de restaurantwereld wordt er bij ijssalons geëxperimenteerd met bijzondere smaken zoals asperge-ijs, erwtenijs, ansjovisijs of ui-ijs. Dat er pure en natuurlijke ingrediënten worden gebruikt bij de ijsbereiding is te zien en te voelen door grove maling van ingrediënten waardoor deze herkenbaar blijven. Het aanbod van ijs toppings groeit, hierdoor kunnen kinderen en volwassenen zelf hun favoriete ijsje samenstellen. De ijssmaak van 2013 is volgens de deskundigen chocolade. Een trend om ijssmaken in hun puurste vorm te maken is een van de uitdagingen die veel ijsbereiders deze zomer aangaan.

Nieuwe concepten met een moderne  en frisse uitstraling in combinatie met verrassende ijssmaken zorgen voor een nieuwe beleving, waarbij het interieur steeds belangrijker wordt. De inzet van social media zal zich verder ontwikkelen en actieve ondernemers zullen hiermee hun gastenbestand verder vergroten. Juist in economisch mindere tijden zal een ijsje  betaalbare verwennerij blijven. Dat er minder mensen op vakantie naar het buitenland gaan zal ook positief bijdragen aan de omzetontwikkeling van ijssalons.

Meer informatie: Van Spronsen publicatie De IJssalon in beeld (pdf)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *