Hotelketens vergeleken op 14 prestatie-indicatoren

De Nationale Benchmark Hotelketens is een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor hotelketens. Het rapport, uitgebracht door Multiscope, geeft inzicht in 14 prestatie-indicatoren. Hiermee wordt niet alleen de algehele populariteit gemeten, maar ook de prestaties vergeleken op belangrijke indicatoren in de gehele ‘brand funnel’.

Foto: Fletcher hotel Sparrrenhorst

Dit rapport biedt interessante inzichten voor iedereen in de hotelmarkt die zijn eigen prestaties wil vergelijken met die van de 35 grootste hotelketens. Het is waardevol voor grote nationale ketens, regionale spelers, ambitieuze hotels, nieuwe spelers, investeerders en brancheorganisaties. Het rapport bevat niet alleen een volledig overzicht van de markt, maar ook een specifieke pagina voor elke hotelketen.

In deel 1 van het rapport wordt ingegaan op de martkindicatoren van de hotelsector w.o.:

  • 1.1 Reclame
  • 1.2 Naamsbekendheid
  • 1.3 Keuzeredenen
  • 1.4 Bezoek
  • 1.5 Besteding
  • 1.6 NPS
  • 1.7 Loyaliteit

Deel 2 omvat beschrijvingen van de diverse grotere hotelketens.

Locatie blijft belangrijkste keuzecriterium

De ‘locatie’ van een hotelketen is het belangrijkst in het keuzeproces van de bezoekers. De meeste bezoekers (56%) houden namelijk rekening met de ‘locatie’ van een hotel wanneer zij een hotel kiezen.

Ruim twee vijfde (42%) van de bezoekers kiest voor een hotelketen vanwege een ‘aanbieding’ of de ‘prijs’. Hotelbezoekers zijn dus prijsbewust en bereid te zoeken naar een goede deal. Aanbiedingen lijken een effectieve marketingstrategie om bezoekers aan te trekken. ‘Kwaliteit’ is belangrijk voor een derde (33%) van de bezoekers. Verder is ‘beschikbaarheid’ belangrijk voor 31% van de bezoekers en ‘gemak’ voor bijna een kwart (24%) van de bezoekers.

Ketenvorming

De afgelopen jaren worden steeds meer hotels onderdeel van franchiseformules met als gevolg meer ketenvorming in Nederland. Mede hierdoor evolueren hotels tot totaalconcepten, geschikt voor weekendjes weg of zakelijke evenementen. De hotelmarkt is hierdoor constant in beweging.

Diverse hotelketens komen in dit rapport aan bod waaronder Amrâth Hotels, Bastion Hotels, Best Western, Bilderberg, Campanile, Carlton, Fletcher Hotels, Golden Tulip, Hampshire Hotels, Hilton, Holiday Inn, Ibis, Ibis Budget, Mercure, NH Hotels, Novotel, Postillion Hotels, Stayokay, Van der Valk en WestCord Hotels.

Meer informatie: www.multiscope.nl/diensten/marktcijfers/nationale-benchmark-hotelketens.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *