Hotelkamers in het leisure-segment herstellen weer redelijk snel

Tijdens de vastgoedbeurs Provada in Amsterdam gaf Ewout Hogendoorn, directeur van Horwath HTL een update over de stand van zaken in de Nederlandse hotelsector. Hotels die zich op het leisure segment richten, zijn naar verwachting in 2022 weer terug op het niveau van 2019. Bij hotels met veel binnenlandse gasten gaat het herstel het snelst.

Hotelovernachtingen Nederland (bron: Horwath HTL)

Hoogendoorn schets voor de hotelsector een lastige toekomst op de korte termijn:

  • Een deel van het hotelpersoneel heeft tijdens de crisis afscheid genomen van de sector en nieuw personeel is lastig te vinden. Dat beperkt o.a. de groeikansen.
  • In veel Europese landen wordt de overheidssteun beëindigd, terwijl de bezetting nog (lang) niet terug is op een gezond niveau.
  • Er wordt voor de komende jaren inflatie verwacht. Ook de prijzen voor grondstoffen stijgen, waardoor de kosten oplopen. Het is erg onzeker of alle kosten ook doorberekend kunne worden aan de gasten.

Voor de langere termijn is de verwachting voor de Europese hotelsector een positiever. in 2019 en 2020 zijn veel hotelbouwprojecten, goed voor ruim 100.000 bedden, uitgesteld. Om die reden wordt in 2021, 2022 en 2023 een extra groot aantal extra hotels verwacht. ABN Amro geeft ook aan dat de financiering van hotelbouwplannen nog altijd mogelijk is, gezien de positieve lange termijn vooruitzichten in de sector.

De hotels in de regio Amsterdam en Schiphol kennen duidelijk een heel eigen dynamiek. Deze markt was voor de coronacrisis booming maar heeft, mede door het wegblijven an internationale / zakelijke gasten te maken met de grootste dip.

Hotels ‘in de provincies’ wisten de schade redelijk beperkt te houden. Zeker degenen die zich richtten op het leisure segment. Tijdens de coronacrisis zakten de gemiddelde kamerprijzen in Amsterdam van € 150 in 2019 naar onder de € 100 per nacht in 2021. In de provincies was die daling in die periode relatief veel beperkter (van € 95 naar € 85). Diverse hotels wisten de schade ook te beperken door nieuwe businessmodellen uit te rollen.

meer informatie: www.horwathhtl.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *