In tegenstelling tot de afgelopen jaren heeft de horeca zich in 2011 goed ontwikkeld, de afzet nam met ruim 2% toe. Vrijwel alle branches hebben een forse groei laten zien. Cafés wisten als enige niet te profiteren van het lichte herstel van de Nederlandse economie. Onder invloed van de verslechtering van de economische situatie wordt in 2012 stagnatie verwacht.
Ondanks de positieve ontwikkelingen in 2011 staat de horeca er structureel niet goed voor. De horeca-afzet daalde de laatste tien jaar met 20% terwijl het aantal werknemers juist steeg. Hierdoor is het bedrijfsresultaat uitgehold met een toenemend aantal faillissementen als gevolg. Dit blijkt uit het Kwartaalbericht Horeca van ING Economisch Bureau.
Vliegende start afgeremd in tweede helft 2011…
Terugblikkend was 2011 een goed jaar voor de horeca. Ondernemers in nagenoeg alle branches zagen de afzet toenemen. Mede onder invloed van het lichte herstel van de economie wist de horeca zich in de eerste helft van 2011 zeer goed te ontwikkelen (gemiddeld + 4% volumegroei!). Door de toenemende werkloosheid en de dalende koopkracht werd deze vliegende start in de tweede helft van dit jaar getemperd.
…en groei maakt plaats voor stagnatie in 2012
De onzekerheid die de huidige economische situatie met zich meebrengt, draagt ertoe bij dat mensen minder besteden. Doordat dit jaar en komend jaar de prijzen naar verwachting sterker stijgen dan de lonen komt daarnaast de koopkracht verder onder druk te staan. De horeca komt door de dalende bestedingen in het nauw te zitten.
Horecavolumes 20% lager dan in het jaar 2000
Ondanks de positieve ontwikkelingen in 2011 staat de horeca er structureel niet goed voor. Het bedrijfsresultaat is – als gevolg van afzetdaling – de afgelopen jaren fors onder druk komen te staan. Mensen gingen minder vaak uit eten en bestelden minder consumpties in cafés. Prijsstijgingen hebben deze afzetdaling niet goed kunnen maken.
Bedrijfsresultaat kan verbeteren door kritische blik naar personeelskosten
Doordat de volumedaling gepaard ging met een toename van het aantal mensen dat werkzaam is in de horeca, kelderde de gemiddelde afzet per werknemer. Sectormanager Sasja van As: “ Het personeelsbestand dat voorheen bestond uit een eigenaar met koks en bedienend personeel is door de jaren heen fors uitgebreid, met bijvoorbeeld een bedrijfsleider of floor- & eventmanager. Dit met alle gevolgen van dien voor de bedrijfskosten. Horecabedrijven moeten kritisch kijken naar de toegevoegde waarde van dit extra personeel. Zeker in een tijd waarin omzetgroei niet eenvoudig wordt gerealiseerd en gasten kiezen voor kwaliteit tegen een realistische prijs. ”
Bron: ING Economisch Bureau