De horeca ondervindt dit jaar duidelijk last van het lage vertrouwen bij consumenten. Dat meldt de ING in haar kwartaalbericht horeca. Dankzij de lastige marktomstandigheden verliezen hotels steeds meer de grip op hun boekingen.
Na twee jaar van krimp laat de afzet in de horeca in 2014 mogelijk een lichte verbetering zien. Veel hangt daarbij af van het sentiment bij de Nederlandse gast. Voor ondernemers blijft een sterk kostenbewustzijn een belangrijk element om hun zaak gezond te houden. Daarbij valt nog duidelijk op energiekosten te besparen zonder dat de kwaliteit van het gebodene afneemt.
Matige start zet resultaat 2013 onder druk, voorzichtig herstel in 2014
Na twee jaar van krimp zullen de verkopen in de horeca in 2014 naar verwachting weer licht aantrekken (0,5%). Verbetering van het economisch perspectief en het vertrouwen blijven echter nodig om de binnenlandse consument te stimuleren de horeca te bezoeken. Dat er weer lichte groei plaatsvindt komt mede doordat 2013 voor de horeca flink negatief begon. Het consumentenvertrouwen bereikte een voorlopig dieptepunt, het koude weer hield lang aan en de totale consumentenbestedingen vielen lager uit dan verwacht. In dat opzicht vormt het overtuigende zomerweer een welkome stimulans. Naar verwachting komen de verkopen over heel 2013 1% lager uit dan vorig jaar.
Hotels verliezen grip op boekingen
Bij hotels stonden de gemiddelde prijs en opbrengsten per kamer in de eerste drie maanden onder druk. De bezettingsgraad bleef wel op peil. Naar verwachting stabiliseert het omzetvolume in de branche in 2013. Hotels die zich op de Nederlandse gast richten hebben relatief het meest last van de daling van het aantal vakanties.
Mede vanwege de beschikbare capaciteit en de aarzelende consument winnen third party bookers en online veilingsites
aan belang bij het genereren van klandizie. In 2012 werd volgens KPMG bijna 30% van de hotelkamers via third parties geboekt, een stijging van circa 8% vergeleken met 2011. Door die ontwikkeling hebben hotels deels de grip op hun markt en de interactie met hun doelgroep verloren.
Horeca kan slag maken met energiebesparing
Vanwege de druk op de horecaverkopen is een kritische blik bij ondernemers op hun kosten essentieel. In dat opzicht vormen maatregelen om het energieverbruik terug te dringen een efficiënte en vaak snelle manier om kosten te besparen. Dat het daarnaast ook tegemoet komt aan de behoefte van gasten omtrent verantwoord ondernemen en het comfort kan verhogen vormt een extra stimulans. “Vooral in de hotellerie is men vanuit kostenoverwegingen al attent op de mogelijkheden voor energiebesparing”, aldus Jan van der Doelen, sectormanager Leisure. “Tegelijkertijd dringt bij steeds meer ondernemers het besef door dat met eenvoudige maatregelen of de aanschaf van energiezuinige apparaten veel te winnen valt”.
Bron: persbericht economisch bureau ING
Zie ook: ING kwartaalbericht horeca (pdf)