Wellness ontwikkelt zich wereldwijd razendsnel. Steeds meer landen profileren zich nadrukkelijk met hun wellnessaanbod. Diverse ontwikkelingen worden besproken in het Spa Business Handbook dat onlangs werd uitgegeven door het Britse Leisure Media Publications. Maar hoe zit het met het spa- en wellness-aanbod in Nederland? ‘Volop kansen!’; volgens Marlies Sobczak, maar in Nederland moet de kuurcultuur zich nog wel ontwikkelen.
Het jaarlijkse ‘Handbook Wellness’, dat gratis online wordt aangeboden, bestaat uit een serie artikelen en interviews, die gezamenlijk de stand van zaken in de wereld van Wellness aangeven.
Wellness moet passen bij een regio
In een artikel van Susie Ellis, van Spafinder.com wordt gekeken naar wellnessontwikkelingen en cocurrentie in landen met een Wellness aanbod. Of zijn die er eigenlijk wel? Want volgens haar theorie zou elk land een wellnesscultuur moeten omarmen die van nature bij het land past; Bijvoorbeeld gebaseerd op massages in Thailand; India kan gebruik maken van de rijke Yoga-tradities of gebruikmakend van natuurlijke bronnen zoals de Fungo-modder in Italië.
Promotie van wellness
Ellis pleit er voor om de promotie van het wellness-aanbod in een land of streek consistent aan te pakken en geeft daarvoor aanbevelingen:
- – Communiceer altijd met duidelijke en consistente definities van het aanbod
- – Leer de toeristische promotie-organisaties om wellnesstoerisme niet op één hoop te gooien met medische vakanties. Onderscheid is essentieel.
- – Als wellness en medisch toerisme gescheiden worden geprofileerd, is er natuurlijk geen reden om niet naar elkaar door te verwijzen.
- – Maak de bronnen en waarden van wellness ook zichtbaar in de algemene promotiecampagnes van een land of regio. (integreren van wellness in de regio)
- – Vermarkt wellness op drie niveaus; lokaal; interregionaal en internationaal.
- – Vertel het verhaal waarmee jouw wellness aanbod zich als authentiek profileert;
- – Maak totaalervaringen van wellness aanbod, door complete pakketten aan te bieden. (o.a. met behandelingen, maar ook eten, drinken en andere sensorische ervaringen.
- – Verzamel gegevens over je doelgroep (data) en zet deze in voor je marketing. Belangrijkste vraag; de reden om te gaan reizen voor een specifiek aanbod)
- – Onderbouw de (medische) resultaten met feiten uit wetenschappelijk onderzoek.
Als toegift een website met een overzicht van verzamelde wellness-therapieën die in de wereld worden ingezet; www.spaevidence.com/spaevidence
Meer informatie: Spa Business Handbook
(verhaal van Susie Ellis op pagina 138)
Profiel voor Nederland
Bij het doorbladeren van het Wellness Handbook’ blijkt dat de branche bezig is met een professionaliseringsslag en per land zijn er authentieke ontwikkelingen gaande. We vroegen Marlies Sobczak van de Dutch Spa en Wellness Association waarmee Nederland zich het best zou kunnen profileren.
Sobczak: “Er zijn een aantal mooie ontwikkelingen gaande met ‘De kracht van de zee’. Dat is voor Nederland een unieke bron van wellness. De zee zorgt voor een heilzame werking, maar vergeet zeker niet de andere heilzame bronnen langs de kust; alles wat er bijvoorbeeld groeit en bloeit. Zo hoort in Zeeland bijvoorbeeld brood met algen, oestercrème of een mosselscrub ook tot het pakket.”
Maar dat is dus geen thema waar je al het bestaande aanbod aan kunt ophangen? (Locatie aan de kust is hiervoor essentieel). Volgens Sobczak hoeft het geen probleem te zijn als je meer verschillend aanbod hebt: “Belangrijkst is dat een wellness-aanbod past bij een streek. De zwarte hot-stones zie je op foto’s van vele wellness-aanbieders. Die foto kan dus overal genomen zijn. Dat is dus een slecht voorbeeld van onderscheidende wellness. Maar bijvoorbeeld een wellness-ervaring op basis van fruit in het rivierengebied; dat noem ik wel een voorbeeld van een kansrijke onderscheidende ontwikkeling.”
Wie voert de regie
Er is volgens Sobczak nog wel een heleboel werk te doen: “Nederland heeft geen kuurcultuur. We zullen allereerst de kennis moeten ontwikkelen hoe we onze omgeving kunnen inzetten voor wellness. Ook het begrip ‘wellness’ wordt nogal eens te strikt gehanteerd; in principe kan alles wat bijdraagt aan een aangename en ontspannen omgeving en beleving daar deel van uit maken. Een van de zaken die nodig is om het wellnesstoerisme in Nederland van de grond te krijgen is een sterke regievoerende organisatie. Daar is nog well een verbeterslag mogelijk.”
Meer informatie: www.sobczak.nl