Hoe maak je een ‘Dark Sky’ tot usp van het eiland Terschelling

In Nederland is er door de openbare verlichting bijna geen plek waar het nog écht donker wordt. Uitzondering daarop is het natuurgebied Boschplaat op het eiland Terschelling. Dat natuurgebied heeft sinds 2015 het predicaat Dark Sky Park. Maar hoe vertaal je dat richting de consument als een reden om het eiland te bezoeken? En hoe krijg je ondernemers op Terschelling daar in mee?

De redactie van Pretwerk.nl had het bericht over de Dark Sky campagne in eerste instantie genegeerd. “We zagen niet direct de rol van een ‘donkere nacht’ voor de regiomarketing.” Campagneleider Isabel Mosk legt uit waarom een ‘dark sky’ zo bijzonder is: “Tijdens een reis in Nieuw Zeeland kreeg ik een beeld van een concept dat als toeristisch aanbod professioneel werd opgepakt. Met een zeer uitgebreid productenpakket er om heen. Je wordt op dat moment helemaal overweldigd door de grote hoeveelheid sterren die je kunt waarnemen. Je kunt zelfs een indruk krijgen van de Melkweg waarin we ons bevinden. Een duiding van de sterrenhemel zorgt voor de verdieping en een verhaal dat je niet snel vergeet.”

De Melkweg zichtbaar boven Terschelling (foto: Marjolein van Roosmalen)

Uitleg en betrokkenheid

Isabel Mosk had op Terschelling als belangrijke taak om de meerwaarde van het Dark Sky Park voor het voetlicht te krijgen. De ‘Dark Sky’ is het uitgangspunt, maar je moet meer doen om de beleving rondom dit natuurfenomeen vorm te geven.

De pioniers, die het concept meteen omarmen, zijn o.a. de amateur-sterrenkijkers, maar ook professionele astronomen. Sterrenkundige Herbert Koekkoek: “Als je droomt van een plek waar de sterrenhemel in volle glorie zichtbaar is, dan heb je het over Dark Sky Park De Boschplaat op Terschelling. Bij helder weer is de Melkweg het hele jaar door schitterend te zien. Dat zorgt voor een onvergetelijke ervaring! Omdat de zon nu zo actief is kun je ook regelmatig het noorderlicht bewonderen.”

Mosk heeft de doelgroep verbreed tot de ‘Avontuurzoekers’, gebaseerd op de leefstijlvinder. Met een mediacampagne, waarin een astronaut de hoofdrol speelt, wordt een gevoel overgebracht over de bijzondere beleving die je op het eiland kunt vinden. Voor de plaatsing van online advertising werd Red Online Marketing ingeschakeld.

Productontwikkeling

Ook de lokale overheid op het eiland werkt mee aan het behoud de beleving. Zo zijn de straatlantaarns in Oosterend en op een deel van het eiland aangepast (geen licht naar boven) om de hemel op Terschelling zo helder mogelijk te houden.

Ondernemers op het eiland zijn actief bij de campagne betrokken. Bezoekers die afkomen op de diverse dark-sky arrangementen zijn een uitstekende doelgroep om de schouderseizoenen op het eiland een impuls te geven. Veel van de Dark Sky arrangementen omvatten een excursie die voor duiding zorgt. Ondernemers krijgen visuals en content aangereikt om ‘het verhaal van de dark sky op Terschelling’ uit te leggen en te laten zien. Er is bewust gekozen voor een ‘open’ campagne waarop alle ondernemers van het eiland kunnen aanhaken.

Deze campagne is een samenwerking vanuit Terschellinger Ondernemersfonds, Rederij Doeksen, Staatsbosbeheer, VVV Terschelling en Melis de Vries (founder Dark Sky Park Terschelling).  De creatieve invulling werd verzorgd door Isabel Mosk van Sherpa’s Stories.

Meer informatie: https://terschelling.site/darkskyterschelling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *