De vereniging TourPRess organiseerde afgelopen week een discussie over de rol van persreizen. Zowel verkeersbureaus als journalisten lieten weten wat voor hen belangrijk is en hoe hun ideale persreis er uit ziet. Voor het binnenlands toerisme verzorgt het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) veel persreizen om free publicity voor Nederland in het buitenland te genereren. De heropening van het Rijksmuseum was weer zo’n uitgelezen moment om in te spelen op kansen in de media. Maar hoe organiseert en financiert het NBTC deze reizen? En hoe kunnen individuele bedrijven daar op inspelen?
Persreizen zijn voor het NBTC slechts een onderdeel van ‘het genereren van free publicity’. Via een stevig internationaal medianetwerk voedt het NBTC de pers doorlopend met nieuws en wetenswaardigheden over ons land als zakelijke en toeristische bestemming. In 2012 leverde dit ruim 59 miljoen euro op aan internationale mediawaarde. Janneke Hendrikx, die bij het NBTC de internationale persreizen coördineert, gaat in op de praktijk…
Welke onderdelen worden door jullie (NBTC) gefinancierd en welke rol spelen hotels en luchtvaartmaatschappijen?
Hendrikx: “Wij werken met het principe dat wij zorgdragen voor de kosten in de lokale markt. Daarbij hoort o.a. pitching bij de media, uitnodigingstraject, contacten onderhouden met de pers, coördinatie en voorbereiding persbezoek en dus ook kosten voor transfers (vlieg- en treintickets). Tickets worden in het kader van onze campagnes regelmatig gesponsord. We hebben prettige contacten met KLM (VS, Japan, China en Scandinavië), Easyjet (Groot Brittannië, Spanje en Italië), Transavia (Spanje en Italië), Thalys (Frankrijk en België) en Deutsche Bahn (Duitsland). In Nederland zoeken we samenwerkingen met lokale promotie-organisaties, hotels, restaurants en attracties om de kosten voor het verblijf gesponsord te krijgen.”
Hoe selecteren jullie de journalisten voor zo’n reis?
Hendrikx: “We hebben per kantoor een zeer grote en relevante persdatabase met mediacontacten. De locale PR-managers zijn verantwoordelijk voor de persbewerking in een bepaalde markt. Zij zijn de ogen en oren in de lokale markten en hebben, naast een relevante database, ook zeer goede persoonlijke contacten met de belangrijkste journalisten op het gebied van reismedia, cultuur en lifestyle. Per onderwerp/reis bekijken onze PR-managers welke journalisten het meest in aanmerking komen voor de reis; via welke journalist/welk medium we de betreffende doelgroep het meest effectief bereiken. Die journalisten worden benaderd om deel te nemen aan een persreis.”
Zien jullie bloggers ook als journalisten?
Hendrikx: “Zeker. Er gaan zeer regelmatig bloggers mee met persreizen naar Nederland. Bloggers zorgen in toenemende mate voor een groot bereik onder onze doelgroepen.”
Hoe kunnen Nederlandse recreatiebedrijven aanhaken op een van jullie persreizen?
Hendrikx: “Hotels en restaurants kunnen vanzelfsprekend overnachtingen, ontbijt, lunches en diners sponsoren. Bij attracties als musea, bezienswaardigheden, etc. is inhoudelijke content een belangrijk aspect. Indien het gaat om een nieuwswaardige content (denk aan een opening van een tentoonstelling) of een unieke mogelijkheid voor journalisten (bijvoorbeeld meegaan met een vissersboot), dan kunnen we hier journalisten aan koppelen. In onze marketingprogramma’s is PR altijd een vast component. Door deel te nemen aan onze marketingcampagnes kan een recreatiebedrijf aanhaken op de door ons georganiseerde internationale persreizen.”
Meer informatie over de pr-activiteiten van het NBTC en de mogelijkheden om daarbij aan te haken:
www.nbtc.nl
Van de redactie
Dankzij de crisis moeten veel grote mediabedrijven rekening houden met kosten. Met name papieren kranten beleven zware tijden. Voor de media is deelname aan een persreis een relatief tijdsintensieve (en dus kostbare) manier om een artikel te maken. De overweging om het artikel ‘van achter de computer’ te maken speelt daarom regelmatig een rol. Het is voor de aanbieder van persreizen dan ook vooral van belang om de meerwaarde van deelname aan te tonen, bijvoorbeeld door het bieden van exclusieve informatie, die niet (of pas later) beschikbaar is voor de thuisblijvers.