Het nieuwe platform biedt een overzicht van dag- en verblijfsrecreatie, die worden aangeboden door leden van HISWA-RECRON. Het lidmaatschap van de brancheorganisatie (het RECRON-deel van de leden) fungeert daarbij als kwaliteitskeurmerk.
Met de lancering van recron.nl zet HISWA-RECRON, ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie, een belangrijke stap in de online recreatiemarkt. Het is het eerste brede recreatieplatform van Nederland. Op de website vinden bezoekers niet alleen campings, vakantiewoningen en groepsaccommodaties maar ook dagrecreatiebedrijven zoals attractieparken en outdoorbedrijven. Alle RECRON Erkende Bedrijven die lid zijn van HISWA-RECRON staan erop.
De brancheorganisatie denkt dat er voldoende ruimte in de markt is om voor recreatiebedrijven een nieuw belevingsplatform voor de recreatie op te starten. Dit stelt projectleider Online Marketing Jan Ybema van HISWA-RECRON vandaag tijdens de lancering van recron.nl. De keuze voor de naam Recron ligt voor de hand omdat dit al een gevestigde naam is in de recreatiemarkt én een hoge domeinrating kent waardoor deze snel goed online vindbaar is. Recron.nl is 100% eigendom van HISWA-RECRON. De brancheorganisatie voert nu twee A-merken: RECRON voor de recreatie en HISWA met hiswa.nl voor de jachtbouw en watersport.
Daarnaast heeft de HISWA RECRON ook enkele van de succesvolle concepten nog altijd online staan zoals o.a. www.vakantievaren.nl, www.bootsurlaubholland.de en enkele (internationale) websites voor jachtbouwers.
Top 3-positie
Er is op dit moment geen andere portal in Nederland die dit brede recreatiepakket aanbiedt. Het doel is een top 3-positie in de online markt te behalen. Juist het brede aanbod zorgt ervoor dat zowel consumenten als zakelijke klanten snel de juiste recreatieaanbieder vinden. Op recron.nl staan tienduizenden recreatiemogelijkheden. Dit grote aanbod maakt het interessant om recreatieaanbieders te vergelijken en te boeken. Het boeken gebeurt rechtstreeks bij de recreatiebedrijven zelf zodat klanten weten dat ze altijd de beste prijs krijgen.
Het eerlijke boekingsverhaal
Ybema: “Dit is een nieuwe uitdagende stap voor ons. We hoorden de afgelopen jaren dat veel leden niet te spreken zijn over de macht van grote internationale boekingsplatforms en de kosten de pan uitrijzen. Het is daarom van strategisch belang dat we hier met recron.nl een platform tegenover zetten waar de ondernemers het zelf voor het zeggen hebben. Omdat er altijd rechtstreeks geboekt wordt bij het bedrijf zelf, worden mensen niet bestookt met oneigenlijke marketingtrucs zoals nog x-plekken beschikbaar terwijl er nog ruimte genoeg is. Dit platform is immers non-profit en is van, voor en met de aangesloten leden zelf.”
Online beschikbaarheid in de tweede fase
De website zoals deze nu is gelanceerd is de ‘eerste fase’. Daarin zijn alle aangesloten bedrijven op een overzichtelijke manier in beeld gebracht. Dit jaar wordt hard gewerkt aan de tweede fase waarin o.a. de online beschikbaarheid wordt gerealiseerd. Ybema: “Dat is een hele klus, want we moeten daarvoor de koppelingen maken met de diverse reserveringssystemen in de markt. Dat doen we niet alleen voor de verblijfsrecreatie, maar ook voor dagrecreatieve bedrijven met een aanbod waarvoor gereserveerd moet worden.” In de derde fase wordt de website ook geschikt gemaakt voor marketing op diverse internationale markten.
Betrouwbaar en onafhankelijk
Recron.nl onderscheidt zich verder in de markt omdat alle hier getoonde bedrijven – RECRON Erkende Bedrijven – lid zijn van HISWA-RECRON. Dit betekent dat ze het RECRON-keurmerk voeren, dat staat voor betrouwbaarheid, zekerheid en kwaliteit. Deze bedrijven hanteren verplicht de consumentvriendelijke RECRON Algemene Voorwaarden waar een onafhankelijke geschillenregeling aan is gekoppeld. HISWA-RECRON richt zich daarom op consumenten en bedrijven die bij betrouwbare recreatiebedrijven willen boeken.
Meer informatie: www.recron.nl
De HISWA heeft in het verleden verschillende succesvolle platformen in de waterrecreatie gelanceerd. Die zijn inmiddels samengevoegd op een uitgebreid serviceplatform voor consumenten onder de naam HISWA.nl. Die domeinnaam kwam vrij na de fusie tussen HISWA (Watersport) en RECRON (Recreatie) in 2020. RECRON heeft een minder succesvol trackrecord als het gaat om het lanceren van platformen. Het laatste initiatief, Elkeplek.nl, werd in 2018 ontmanteld. Ook een marketinginitiatief i.s.m. De Telegraaf kwam enkele jaren daarvoor niet van de grond.
achtergrondinformatie door Pretwerk.nl