Het gebruik van Artificial Intelligence (AI) wordt steeds meer gemeengoed in ons dagelijks leven. Ook in de toeristische sector wordt AI steeds vaker ingezet. Maar hoe belangrijk is AI in de toeristische sector en waarvoor wordt het gebruikt? En hoe zou het in de nabije toekomst gebruikt kunnen worden?
Om antwoorden te geven op deze vragen heeft DACCLE Research een representatief onderzoek gehouden onder 1.000 Nederlanders. Bijna twee derde van de Nederlanders gebruikt wel eens AI, zoals Chat GPT, Gemini of Microsoft Copilot. Mannen meer dan vrouwen en generatie Z (geboren tussen 2000 en 2015) bijna twee keer zoveel als babyboomers (geboren tussen 1940 en 1955).
Op dit moment gebruikt 39% van de Nederlanders AI bij het zoeken van een vakantie. Het gaat dan om het opdoen van inspiratie en het samenstellen van een arrangement. Mannen doen dat vaker (47%) dan vrouwen (31%), generatie Z vaker (63%) dan babyboomers (15%).
Als er gevraagd wordt of men in de nabije toekomst van plan is om AI te gebruiken bij het zoeken naar de volgende vakantie, dan geeft 63% van de ondervraagden aan dit te gaan doen. De intentie om AI meer te gaan gebruiken bij het zoeken naar een volgende vakantie, is bij alle generaties aanwezig en varieert van 63% naar 80% bij generatie Z tot van 15% naar 39% bij babyboomers.
Kortom als je als reisaanbieder je zoekmogelijkheden op je website niet versterkt met AI dan mis je de aansluiting met waar reizigers naar op zoek zijn. Op de vraag onder consumenten die van plan zijn AI te gaan gebruiken of AI een gepersonaliseerd reisadvies kan geven dat beter aansluit bij de voorkeuren van traditionele reisbureaus en reiswebsites, wordt door bijna 90% bevestigend beantwoord, waarbij er niet veel verschil is tussen verschillende generaties.
De conclusie is duidelijk dat de consument warm loopt voor het gebruik van AI bij het zoeken naar de juiste vakantie. We kunnen stellen dat het toepassen van AI cruciaal is voor de continuïteit van bedrijven in de toeristische sector.
Bron: www.daccle.com