Hendrik Beerda: VVV Cadeaubon sterkste cultureel merk

De VVV Cadeaubon is het sterkste culturele merk van Nederland. Dit blijkt uit het tweejaarlijkse Cultuursector Merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 3.000 Nederlanders. Uit het laatste jaarverslag (2012) blijkt dat de verkoop van de VVV Cadeaubon nog steeds groeit. (+ 3,3% t.o.v. 2011) Dat is voor VVV Nederland van groot belang omdat meer dan 40% van de omzet afkomstig is uit deze inkomstenpost. (zie jaarverslag)

vvvcadeaubonnen988x425.ashx

Met het onderzoek zijn in 2014 voor het eerst ook de tegoedbonnen in de cultuursector gemeten. De VVV Cadeaubon blijkt een uitzonderlijk sterk merk te zijn. Omdat de VVV Cadeaubon niet alleen voor tickets voor cultuurbezoek kan worden ingewisseld, maar voor allerlei cadeautjes is deze bon erg populair. Vrijwel iedereen kent de VVV Cadeaubon en het gevoel van waardering en binding zijn sterk ontwikkeld.

Nog krachtiger
Als merk blijkt de VVV Cadeaubon zelfs krachtiger te zijn dan alle andere merken in de Nederlandse cultuursector”, aldus Beerda. “De Nationale Bioscoopbon staat weliswaar ook in de culturele top 150 maar is veel minder sterk dan de VVV-bon. Andere culturele tegoedbonnen, zoals de Podium Cadeaukaart zijn bij het brede publiek niet bekend. De Museumkaart en CJP zijn de enige kortingsregelingen die een sterke naam hebben in de cultuursector. Onder jongeren is CJP een ijzersterk merk”.

Trots
Wenny van de Rijt, businessmanager VVV Cadeaubonnen is verheugd met de uitkomsten van het onderzoek. “We weten natuurlijk dat de VVV Cadeaubon in het algemeen hoog gewaardeerd wordt, mede door de brede besteedbaarheid. Op de website van de VVV Cadeaubon zien we ook dat de consument het logisch vindt om de VVV Cadeaubon te besteden voor een leuk dagje weg of avondje uit. Dat de waarde van de VVV Cadeaubon nu juist ook in het culturele domein is vastgesteld is iets om heel trots op te zijn”, aldus Van de Rijt.

Digitalisering
Omdat er ook steeds meer online alternatieven ontstaan, speelt de VVV daarop in door dit jaar ook een online versie van de cadeaukaart te presenteren.

Meer informatie: www.vvvnederland.nl/vvv-cadeaubonnen/vvv-cadeaubon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *