Grote Holland-kunstcampagne in Duitsland van start

Jaarlijks bezoeken zo’n 3,5 miljoen Duitsers ons land. Duitsland is daarmee de grootste herkomstmarkt voor buitenlandse bezoekers in Nederland. De meeste Duitsers associëren ons land met kust, zee, natuur en een mooi landschap. Het Nederlandse culturele aanbod is echter minder bekend. Dat terwijl Nederland veel, interessante én hoogwaardige musea en tentoonstellingen heeft.

Publiek bij Nachtwacht in het Rijksmuseum
Publiek bij Nachtwacht in het Rijksmuseum

Uit onderzoek blijkt dat Duitsers interesse hebben in kunst- en cultuurbezoek naar Nederland. Dat biedt kansen, zeker ook omdat het een doelgroep betreft die bovengemiddeld veel geld uitgeeft aan een korte stedentrip naar Nederland. De Nederlandse musea profiteren hier echter nog onvoldoende van. Vandaar dat NBTC Holland Marketing, samen met Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Gemeentemuseum, Escher in Het Paleis en Amsterdam Marketing nu een uniek kunst- en cultuuroffensief in Duitsland starten.

Unieke samenwerking
Het is voor het eerst dat deze partijen gezamenlijk de handen ineen slaan om het kunst- en cultuurimago van Nederland in Duitsland te versterken en te verbeteren. Het overkoepelende thema dat centraal staat en steeds weer nieuwe invulling krijgt is: ‘Kunst Holland’.
Anouk Susan, countrymanager NBTC Duitsland: “Deze samenwerking is uniek, in Nederland én in de Europese kunstsector. Gezamenlijk zetten we Nederland als kunst- en cultuurbestemming in de etalage, met als doel om meer Duitse bezoekers naar Nederland én naar de Nederlandse musea te verleiden. Door middel van verschillende evenementen brengen we opinieleiders uit de Duitse politiek, bedrijfsleven en cultuur op de hoogte van het initiatief ‘Kunst Holland’. Daarnaast organiseren we persreizen voor Duitse kunst, cultuur en lifestyle-pers om het hoogwaardige Nederlandse kunstaanbod te tonen. En uiteraard is er veel aandacht voor de Duitse consument via facebook/kunstholland en de website holland.com/kunst. De campagne duurt –vooralsnog- drie jaar en ik nodig geïnteresseerde partijen dan ook graag uit om zich aan te sluiten bij dit mooie kunstoffensief.”

Bijeenkomst Berlijn
Op donderdag 4 september wordt er een grote ‘Kunst Holland’ bijeenkomst gehouden in de Secret Garden van Berlijn. De directeuren Wim Pijbes (Rijksmuseum), Axel Rüger (Van Gogh Museum), Benno Tempel (Gemeentemuseum) en Marcel Westerdiep (Escher in het Paleis) zijn hierbij aanwezig, samen met hun curatoren en Frans van der Avert (Amsterdam Marketing) en Jos Vranken (NBTC Holland Marketing). Hierbij zijn vijfenzestig gasten uit de Berlijnse kunst- en cultuurscene, media, society en politiek aanwezig, zoals mevrouw Bröhan (directeur Bröhan Museum), Prof. Dr. Eissenhauer (directeur Staatsmuseum Berlijn), gravin Dr. Brühl (kunst advocaat) en Dr. Lisa Zeitz, redacteur van Weltkunst. Weltkust is een zeer toonaangevend kunstmagazine in Duitsland en zij ondersteunen het ‘Kunst Holland’ initiatief. Dr. Lisa Zeitz geeft een korte toespraak en de directeur van het Rijksmuseum, Wim Pijbes, geeft een keynote speech omtrent ‘Kunst Holland’. Daarnaast hebben alle directeuren een kunstwerk uitgezocht dat voor hen staat voor ‘Echt Holland’. Zo koos Jos Vranken (NBTC) voor de Nachtwacht, Benno Tempel voor de Victory Boogie Woogie en Axel Rüger voor Landschap onder Stormachtige Hemel.

Meer informatie: holland.com/kunst en via facebook/kunstholland.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *