Grootste winst van Tourstart Utrecht moet nog komen

De Grand Depart in Utrecht was de start van de Tour de France; maar ook van een kansrijk traject om meer fietstoeristen naar Utrecht en de regio te trekken. “Voor de verdere uitwerking en het ontwikkelen van fietsarrangementen ligt het initiatief vooral bij het bedrijfsleven.’, laat citymarketeer Carlijn Leenders van Marketing Utrecht weten.

tour utrechtTijdens het evenement hebben vooral de verblijfsaccommodaties geprofiteerd met een goede bezetting. Daar stond een uitermate slecht weekend voor de winkeliers in de binnenstad tegenover. Maar wellicht interessanter zijn de ‘effecten op termijn’ die de Tourstart nog moet gaan opleveren.

Veel media-aandacht
De Grand Depart is bijzonder succesvol verlopen. Daar is iedereen het wel over eens. De bewoners van stad hebben het evenement echt omarmd en de positieve sfeer en het fietsvriendelijke imago van Utrecht werd via de media wereldwijd verspreid.
Leenders ligt toe: “Al in maart ontvingen we de eerste journalisten. Dat was toen een groep van 30 mensen die voor de helft bestond uit sportpers en de anderen hadden een bredere interesse. Later volgden nog veel meer persbezoeken.  Wij wilden vooral Utrecht laten zien als een stad waar fietsen in de genen zit. De natuurlijke omgeving voor de fiets. Tourdirecteur Prudhomme was ook oprecht enthousiast en wilde er graag aan meewerken om deze boodschap te verspreiden. Met een bezoek aan ‘de grootste fietsenstalling ter wereld’ maakten we veel indruk op alle deelnemers aan de persreis.”

Doelstelling gericht op de recreatieve fietser
De Tour de France brengt altijd een heel media-circus met zich mee. Die is natuurlijk primair geïnteresseerd in het sportevenement. De doelstellingen van Toerisme Utrecht waren vooral gericht op het profileren van de stad en de regio als bijzonder aantrekkelijk fietsgebied voor de recreatieve fietser. Leenders: “Je kunt vanuit Utrecht heel makkelijk het groen in fietsen. Wat dat betreft is Utrecht een fantastische plek om met een fietstocht te starten.” Het is niet de bedoeling dat Toerisme Utrecht zelf allerlei fietsarrangementen gaat opzetten om de kansen te verzilveren. Leenders: “Dat zien we als en taak voor de ondernemers. In onze gesprekken met hotels in de regio horen we nu al dat zij meer gasten krijgen die hun fiets meenemen. Wij zien wel een taak weggelegd om knelpunten weg te werken. Zo heeft de Tour er voor gezorgd dat de gemeente Utrecht de bewegwijzering voor fietsers in de stad heeft verbeterd. Daar zaten we al een tijdje achteraan.”

Wie kan er profiteren?
De ‘achterstand’ in hotelkamers in Utrecht wordt vrij snel ingelopen en voor de komende jaren staan er nog zo’n 1000 hotelkamers in de planning. De hotels worden op dit moment voor 70 a 80% gevuld door de zakelijke markt in ‘Utrecht congresstad’. Dat betekent dat er in de weekenden nog volop kansen liggen om de bezetting te verbeteren met toeristische bezoekers.
Fietstochten zijn bij uitstek activiteiten waar een hele regio van kan profiteren. Alhoewel Marketing Utrecht zich nu nog vooral focust op de stad Utrecht, zijn er wel weer gesprekken gaande met meerdere gemeenten in de provincie om meer samen te werken.

Profiel van Utrecht
De stad puft nu nog een beetje uit van de inspanningen rond de Tour. Het volgende media-event staat al weer in de planning; De verjaardag van Nijntje. In 2017 wil de marketingorganisatie aanhaken bij het themajaar ‘Dutch Design’. En dan heeft de stad ook nog de traditionele trekpleisters als de Dom, de grachten en de vele kerken; maar ook het Romeinse Erfgoed en de Hollandse Waterlinie worden steeds beter ontsloten en bezoekbaar. Zorgt het veelzijdige aanbod niet voor een onduidelijk profiel?  Die vraag komt net iets te vroeg. Daar is de marketingorganisatie nu volop mee bezig, en daar komen we eind dit jaar zeker nog een keer op terug.

Meer informatie: Toerisme Utrecht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *