Tijdens het jaarlijkse toerismesymposium van de provincie Groningen werden tien themalijnen voorgesteld waaraan concreet producten en arrangementen kunnen worden gekoppeld. In het nieuwe marketingplan van Marketing Groningen is ook meer aandacht voor inkomend toerisme.
De tien verhaallijnen die toeristen moeten verleiden om hun vakantie-avontuur in Groningen te beleven:
- Wadden; Unesco Wereld Erfgoed
- Strijd tegen het water
- Grensland vestingland
- Graanrepubliek
- Veenkoloniën
- Borgen; kastelen van het hoge Noorden
- Het laatste gevecht van WOII
- Unesco Geopark Hondsrug
- Abt Emo en de Middeleeuwen
- Hanze en Handel
Belang voor Groningen
Alhoewel de provincie Groningen binnen Nederland relatief weinig bezoekers trekt, is de sector recreatie en toerisme voor de Groningse samenleving wel van groot belang. Zo’n 6% van de bevolking vind er werk en ook de maatschappelijke consequenties zijn van groot belang. Zo kunnen bijvoorbeeld voorzieningen als restaurants, zwembaden en supermarkten beter in stand worden gehouden in krimpgebieden.
Volop plannen
Hans Poll, directeur van Marketing Groningen geeft in een interview met Toerisme Visie aan dat er al heel wat gebeurd is de afgelopen jaren: “Er is volop geïnvesteerd in routestructuren zowel voor vaartoerisme als voor fietsers en wandelaars. Nu is de tijd gekomen om de verbeterde toeristische infrastructuur ook te verzilveren.” Tijdens het symposium werd nieuwe toeristische campagne 2017- 2020 gepresenteerd. Een van de nieuwe ontwikkelingen is een focus op inkomend toerisme. De luchthaven van Groningen (Eelde) speelt daarin een belangrijke rol om toeristen uit het buitenland de regio te laten ontdekken.
Meer informatie: www.marketinggroningen.nl