Groei in bezoek en belangstelling stad Groningen

In 2016 is de stad Groningen opnieuw beter bezocht. Verschillende musea en culturele instellingen meldden afgelopen weken een stijging in hun bezoekersaantallen. Dat Groningen in trek is, merkt ook de VVV-winkel aan het toegenomen aantal bezoekers van de winkel en de Martinitoren. Marketing Groningen ziet de positieve ontwikkeling terug in het aantal bezoekers op de toeristische websites.

groningenToeristisch Groningen zit in de lift en dat merken ook de musea en culturele instellingen. Het Groninger Museum meldde begin dit jaar zo’n 290.000 bezoekers te hebben ontvangen, een recordaantal sinds 2002 met de tentoonstelling Ilja Repin – Het Geheim van Rusland. Het bezoek aan het Noordelijk Scheepvaartmuseum is ook gestegen naar 35.900 bezoekers ten opzichte van 34.100 in 2015.

Sterke online groei
Marketing Groningen ziet de positieve trend terug in zowel fysieke als online bezoekers. Het bezoek aan de VVV-winkel en de Martinitoren steeg naar: 310.000 voor de winkel en 66.000 beklimmers van de toren. Op de toeristische websites van Marketing Groningen, zoals toerisme.groningen.nl, is een sterke groei gemeten. De websites trokken ruim 600.000 bezoekers meer dan vorig jaar en bereikten daarmee ruim 1,7 miljoen unieke nationale en internationale bezoekers. De lopende wintercampagne 2016-2017 heeft bovendien al 5 miljoen mensen bereikt via, online artikelen, de geprinte insert in de Volkskrant en social media.

Internationaal
Ook internationaal werpen de campagnes hun vruchten af. Met de komst van de nieuwe lijnverbindingen tussen Groningen Airport Eelde met bestemmingen als Gdańsk en Kopenhagen stijgen ook de online bezoekersaantallen uit die landen. Bezoekers afkomstig uit Polen en Denemarken noteren de hoogste groei. De Duitse bezoekers blijven onverminderd boven aan staan met 10% van het totale bezoek. De top vijf van meeste internationale bezoekers bestaat uit Duitsland, België, Groot-Brittannië, Polen en Amerika met daarop volgend Denemarken.

“We willen deze positieve trend voortzetten in 2017.“ zegt Hans Poll van Marketing Groningen. “De stijgende bezoekersaantallen geven aan dat Groningen meer in trek is als bestemming, meer gezocht en beter gevonden wordt. Voor komende jaren staan er nieuwe campagnes op stapel met nog meer focus op samenwerking, de provincie en de internationale bezoeker”.

Meer informatie: Marketing Groningen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *