Grandeur van Efteling Grand Hotel in de mix met een kindvriendelijk concept

Met de opening van Efteling Grand Hotel op 1 augustus j.l. heeft Efteling er een nieuw topsegment in de verblijfsaccommodatie en horeca bij gekregen. Dat is volgens directeur Fons Jurgens nodig om ook in de toekomst te blijven behoren tot de top 5 van attractiepark-resorts in Europa. Efteling heeft een ‘hotel met prestige’ ontworpen die ook voor kinderen een aangename verblijfsplek is. En we zoomen in dit artikel ook in op de dubbele doelgroep; dag en verblijfsgasten. Het Grand Hotel ligt immers midden in het attractiepark.

De lobby van het Efteling Grand Hotel

Voorzieningen Grand Hotelgebouw in het kort: (h-hotelgasten d-daggasten)

  • 140 hotelkamers met 644 bedden (h)
  • Zwembad en wellness (h)
  • Bistro 7 met 300 tafels (h + d)
  • Fine dining in Restaurant Bar Mystique (h + d en ook zonder Efteling-ticket)
  • Hotellobby met koffiebar (h)
  • Openbare souvenirshop Arcadeau (d)
  • Hotel Boutique Sens met hotelgerichte souvenirs (beperkt toegankelijk voor daggasten)
  • Entreepoort naar het attractiepark (d)
  • Valet parking (h)
Fons Jurgens

Aansluiting bij de top 5 attractieparken van Europa

Jurgens legt tijdens de openingsceremonie uit waarom de strategische beslissing voor juist dit accommodatieconcept is genomen: “De realisatie van het Grand Hotel was nodig om tot de top 5 van Europese attractiepark-resorts te blijven behoren. Dit onderdeel ontbrak nog; een luxe top op het segment van verblijfsaccommodaties in de Efteling. Daarmee spreken we onder andere een internationaal publiek aan; een groeimarkt die niet mag ontbreken als we in de top van Europa een belangrijke rol willen blijven spelen.”

“Ik durf niet te zeggen dat ons hotel beter is dan de premium hotels in de andere Europese attractie-resorts. Wel is onze aanpak anders. Wij hebben heel veel aandacht besteed aan de bijzondere hotelbeleving.”

In aanloop naar de opening is er al (heel) veel geschreven en gevlogd over de nieuwe toevoeging aan de Efteling. Tijdens het openingsmoment gingen we in gesprek met General Manager Alex van Gastel en Hoofdontwerper Sander de Bruin. We hebben daarbij drie onderwerpen aangesneden die het Grand Hotelconcept bijzonder en uniek maken. (vooral ook vanuit ondernemersperspectief)

1. ‘Grand Hotel’-concept ook aantrekkelijk voor kinderen

De term ‘Grand Hotel’ roept associaties op met grandeur en klasse van een bijzonder hotel in het topsegment. De meeste Grand Hotels staan niet direct bekend als bijzonder aantrekkelijk voor gezinnen met kinderen. (In Nederland zijn het Amstel Hotel en Huis ter Duin de bekendste Grand Hotels) Toch is dat wel de hoofddoelgroep van dit hotel. Het was dus aan de Efteling om een eigen concept te ontwikkelen waarin de grandeur van het Grand Hotel wordt gecombineerd met een kindvriendelijk aanbod.

Alex van Gastel is duidelijk over de doelgroep die het Grand Hotel wil aanspreken: “We richten ons op de leisuregast die een combinatie maakt met een bezoek aan het park. Dus we verwachten hier zeker ook veel kinderen. We willen klein en groot verrassen in de wonderlijke sfeer van het Efteling hotel. Maar dat doen we wel op een manier die past bij de sfeer van een grand hotel. Dat is dus niet met speelhoekjes, maar veel meer subtiel met bijvoorbeeld een piccolo die rondgaat in het restaurant en de tafels vermaakt en diverse andere kleine elementjes. Je zult zien dat kinderen dat snel zullen ontdekken.”

Om de familiare sfeer te bewaken wordt o.a. vermeden dat er hele grote groepen zakelijke gasten boeken die daarmee een te zwaar stempel zouden drukken op de sfeer.

Ook Sander de Bruijn voegt daar nog wat elementen aan toe: “Kijk maar eens in de lobby. Daar staat een pianola en komen de prinsessen Anura en Adinda regelmatig langs om verhalen te vertellen. Er is bij het hotel bewust voor gekozen om niet alles in sprookjessfeer te thematiseren, maar met subtiele verwijzingen kunnen kinderen hier wel van alles beleven; zonder afbreuk te doen aan de grandeur van het Grand Hotel.”

Op de hotelkamers ligt voor kinderen een koffertje met verrassingen klaar, met hun eigen naamplaatje er op. Ook daarin is weer aandacht besteed aan de ultieme en zeer persoonlijke gastbeleving, maar nu gericht op de kinderhand.

Het fine dining restaurant Mystique heeft een minimum leeftijdsgrens van 9 jaar. De Bruijn: “Voor de allerkleinsten is dit niet zo geschikt. Voor de wat oudere kinderen is dit wel een bijzondere beleving. We werken met allerlei bijzondere en grappige onderdelen, zoals bijvoorbeeld de 7 magische ingrediënten. We willen kinderen hier laten zien dat je ook in de gastronomie bijzondere ervaringen kunt opdoen.”

2. Hoe scheid je de dag- en verblijfsgasten

Efteling heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt door een hotel te openen dat is gesitueerd binnen de omheining van het park. De restaurants en souvenirshops in het gebouw zijn daarnaast ook (deels) toegankelijk voor de daggasten.

Zoals je in het korte overzicht van het Grand Hotelgebouw al kunt zien zijn er diverse functies die soms ook voor daggasten toegankelijk zijn. Het restaurant Bistro 7 is in de ochtend de locatie voor het hotelontbijt. Daarna kunnen ook daggasten hier een tafeltje reserveren. Fons Jurgens erkende de lastige logistiek op dit punt en gaf aan dat er ‘zichtbare en onzichtbare’ maatregelen zijn om de twee doelgroepen te scheiden.

Alex van Gastel benoemt de app als belangrijkste instrument om er voor te zorgen dat iedereen over de juiste toegangsvereisten beschikt: “In de Efteling app staan de gegevens verwerkt die bepalen waar je toegang hebt. Zo kunnen allen hotelgasten gebruik maken van de voorzieningen in het hotel.”

Ook de entree van het hotel is gescheiden van de daggasten. Via een tunnel komen de gasten van het hotel terecht voor de ingang van het hotel. Via een valet parking service wordt je auto weggezet. Vanaf deze parkeerplaats vind je de hotelentree van buiten het attractiepark.

Hotelgasten kunnen binnendoor het attractiepark betreden zodat ze niet nog eens in de rij hoeven te staan voor de hoofdentree van de Efteling.

Ook de souvenirshop van het hotel, ‘Arcadeau’ is beperkt toegankelijk voor daggasten. Hier vind je vooral souvenirs die te maken hebben met het Grand hotel en producten die aangenaam zijn tijdens het hotelverblijf. De controle lijkt hier vooralsnog door mensen plaats te vinden. (Maar we hebben niet doorgevraagd naar de onzichtbare maatregelen om bezoekstromen te scheiden).

3. Hoe onderscheid je je in het landschap van grote attractiepark-resorts

Efteling is niet het eerste attractiepark Resort in Europa dat een vijf sterren hotel in het luxe segment opent. Enkele grotere resorts gingen Efteling daarin al voor. Denk bijvoorbeeld aan het Disneyland Hotel in Parijs of Hotel Mansion de Lucy in Portaventura World. (En ook diverse hotels met een vier sterren- plus niveau)

In het bedenken en uitwerken van een uniek concept is Sander de Bruijn een van de drijvende krachten geweest. Hij legt uit: “Wij willen hier vooral een totaalbeleving bieden en een ultieme gastgerichtheid; wat doet het verblijf met onze gasten. Met deze belevingscomponent onderscheiden we ons van resorts in andere parken. Een klein voorbeeldje; In het hotel niet alleen uitzicht op de fonteinenshow Aquanura, maar kun je ook de muziek horen die bij de show hoort – in een iets aangepaste vorm, zodat het geschikt is voor de indoorbeleving in het restaurant of op de hotelkamer.

De piccolo’s en portiers hebben een dubbelrol; zij vervullen niet alleen hun hoteltaken, maar zorgen ook voor een stukje entertainment en beleving. Het is voor ons dan ook van groot belang om het personeel goed voor te bereiden op hun taak.”

En dat onderdeel ligt dan weer op het bordje bij Alex van Gastel. Is het nog lastig geweest om voldoende geschikt personeel te vinden voor zo’n veeleisende werkomgeving? Van Gastel: “Wij hebben het grote voordeel dat we als Efteling een aantrekkelijke werkgever zijn. Toch is het inderdaad lastig om voldoende personeel te vinden. Wij hebben een pool van 300 mensen nodig om alle werkzaamheden in te vullen. Daarvan zijn er nu zo’n 280 ingevuld. Ongeveer 1/3 van het personeel in het Grand Hotel werkte al in de Efteling en is doorgestroomd vanuit andere afdelingen. Op 1 juni zijn we gestart met trainingen voor een eerste groep van 150 medewerkers. Op 1 juli ging er nog een tweede groep van start. Die trainingen zijn essentieel, want we willen een 9+ beleving bieden.”

Meer informatie: www.efteling.com/nl/grand-hotel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *