Het paasweekend van 2015 zorgde voor een prima start van het toeristisch seizoen. Volgens NBTC Holland Marketing brachten dit jaar zo’n 850.000 buitenlandse toeristen de paasdagen in Nederland door. Daarnaast genoten zo’n 300.000 Nederlanders van een paasvakantie in eigen land. Bovendien ondernamen Nederlanders zo’n 25 miljoen uitjes in eigen land. Alle bezoekers samen besteedden dit jaar ruim 650 miljoen euro tijdens Pasen in ons land.
Van de 850.000 buitenlandse toeristen kwam het overgrote deel uit Duitsland. Daarnaast waren er ook veel bezoekers uit België, Frankrijk, Spanje en Groot-Brittannië. Opvallend was ook het aantal Chinezen en Russen. Belangrijke trekkers voor de buitenlandse bezoekers waren ook dit jaar de grote steden, de Bollenstreek en, met name eerste paasdag, de kust. De luxe en bijzondere accommodaties waren dit jaar populair. Door het hele land waren de bungalows, vakantiehuisjes en hotels goed bezet. De campings hadden gemiddeld een iets lagere bezetting vanwege de grotere afhankelijkheid van het weer. Al met al spreekt de sector van een goede start van het toeristisch seizoen.
Vakantie in eigen land
In totaal gingen circa 500.000 Nederlanders op vakantie tijdens Pasen. Zo’n 300.000 Nederlanders vierden paasvakantie in eigen land. Traditiegetrouw worden er ook veel uitstapjes ondernomen tijdens Pasen; zo’n 25 miljoen. Nederlanders gingen fietsen, wandelen, uitwaaien aan het strand en winkelen. Ook een bezoek aan een museum, attractiepark, (muziek)evenement, meubelboulevard of tuincentrum was populair.
Economische waarde paastoerisme
De toeristische sector is van groot belang voor de Nederlandse economie: tijdens Pasen besteedden Nederlanders tijdens hun vakantie en uitstapjes in eigen land bijna 500 miljoen euro. De buitenlandse dag- en verblijfsgasten gaven ruim 150 miljoen euro uit tijdens hun verblijf in Nederland. In totaal werd er tijdens de paasdagen ruim 650 miljoen euro uitgegeven in Nederland aan vervoer, verblijf en vermaak.
Bron: Persbericht NBTC