Terwijl in veel regio’s de budgetten voor streekpromotie ter discussie staan, weet regio Rivierenland voldoende steun te vinden voor het uitvoeren van een ambitieus promotie- ontwikkelingsplan. Richard de Bruin, directeur van het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland, kiest daarvoor een onconventionele weg, waarbij ook niet-toeristische bedrijven worden betrokken en het belang van de ondernemer voorop staat.
Regio in opbouw
Rivierenland is een toeristisch merk in opbouw. Binnen Gelderland heeft bijvoorbeeld ‘De Veluwe’ het veel makkelijker. Die regio associeert de toerist en recreant al van oudsher met vakantie. De Bruin: “De regio Rivierenland is eigenlijk pas kort goed voor het verkeer ontsloten, en dat is een voorwaarde om het gebied ook toeristisch verder te kunnen ontwikkelen. Het is aan ons om nu een consequent beeld van deze mooie regio neer te zetten.” Binnen de regio Rivierenland heeft De Betuwe de grootste naamsbekendheid, maar inmiddels is ‘Rivierenland’ qua naamsbekendheid opgeklommen naar de tweede plaats.
Regiopromotie is niet alleen voor het toerisme van belang. Ook bedrijven en inwoners profiteren mee als er in een regio meer activiteiten worden ontplooid. De Bruin: “We zien dat ook niet-toeristische bedrijven meewerken om het verhaal van Rivierenland uit te dragen. Een mooi voorbeeld is een grote regionale kweker die zijn vrachtwagens heeft laten bestickeren met streekpromotie. Dat zijn campagnes die weinig geld kosten, maar grote impact hebben. De vrachtwagens rijden immers door heel Nederland en het Ruhrgebied in Duitsland.” Volgend jaar rijden er minimaal 10 extra vrachtwagens door heel Europa.
Investeren in ontwikkeling is noodzaak
Als het huidige aanbod onvoldoende aansluit op de toekomstige vraag, dan is het zaak hierin te investeren. Dit uitgangspunt onderscheid RBT Rivierenland met sommige collega regio’s in Gelderland. Wij vinden bijvoorbeeld ontwikkeling belangrijker, dan een provinciale marketingcampagne. Rivierenland heeft namelijk een andere aanpak nodig als bijvoorbeeld De Veluwe. Een gebiedsgerichte aanpak is essentieel.
Maatwerk voor bedrijven
Natuurlijk is het voor de locale toeristische bedrijven ook van belang dat de regio wordt gepromoot. Toch is het in veel regio’s lastig om een bijdrage te krijgen van de ondernemers. Vaak een pijnpunt; ondernemers die niet meedoen, profiteren wel volop van de promotie en houden geld over om zichzelf beter te profileren binnen de regio.
De Bruin; “Wij kiezen daarom voor een aanpak waarbij we de wensen van deelnemende bedrijven centraal stellen. Deze wensen worden geclusterd en vormen input voor regionale marketingacties. Daarnaast adviseren we bedrijven bij hun eigen marketingactiviteiten.
Andersom dragen de bedrijven de streek uit door het gebiedslabel uit te dragen en promotiemateriaal van de streek te gebruiken. Wij gaan er van uit dat promotie van de streek in eerst instantie de verantwoordelijkheid is van het bedrijfsleven. Dat geven we vorm door ze medeverantwoordelijk te maken, en actief te betrekken bij campagnes. Ondernemers zijn kritisch en dat komt de effectiviteit van de activiteiten ten goede.”
Kwaliteit voorop
Maar niet alleen ondernemers zijn kritisch. Binnen het RBT Rivierenland is er een zeer sterke focus op kwaliteit. De promotiematerialen die worden ingezet moeten aan strenge eisen voldoen. Fotografie speelt daarin een belangrijke rol. De Bruin: “Die foto’s bepalen in grote mate het beeld dat je van de streek naar buiten brengt. Wij werken met eigen fotografen en laten bijvoorbeeld ook foto’s maken bij aangesloten bedrijven. Zo voorkom je dat er goedbedoelde, maar kwalitatief mindere, foto’s in de folders en magazines terecht komen. De ondernemer profiteert daar ook van, want die is daarmee verzekerd van goed beeldmateriaal van zijn eigen bedrijf en de regio.”
De foto’s zien we ook weer terug op de beursstand en in het glossy magazine ‘RVRNLND’. In dit magazine zien we weer een voorbeeld van het doordachte kwaliteitsconcept; er staan geen advertenties in het blad, maar de deelnemende bedrijven krijgen aandacht binnen redactionele artikelen. Gevolg; de uitstraling van het blad is gewaarborgd en de ondernemers krijgen content die écht gelezen en bekeken wordt; want advertenties worden in de perceptie van de lezer steeds vaker weg gefilterd.
Conclusie
In lastige economische tijden heeft RBT Rivierenland een aanpak gekozen die zichtbaar rendement oplevert. Ondernemers en overheden in de regio hebben daar vertrouwen in en mede daardoor is het verkrijgen van materiële en immateriële ondersteuning geen groot probleem. De aanpak in deze regio kan dienen als voorbeeld voor andere regio’s die te maken krijgen met teruglopende lump-sum subsidies.
Meer informatie: www.rivierenland.biz