Uit onderzoek door Booking.com blijkt dat gasten met een LGBTQ+ achtergrond op hun vakantie vaak enige vorm van discriminatie ervaren. In Nederland zijn er vooral in Amsterdam veel accommodaties die van Booking.com het label #TravelProud mogen dragen.
LGBTQ+ staat voor: Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender and Questioning
Meer dan de helft (57%) van de Nederlandse LGBTQ+ reizigers heeft enige vorm van discriminatie ervaren tijdens het (internationale) reizen. Bijna twee derde van de Nederlandse LGBTQ+ reizigers (65%) blijken ongastvrije of ongemakkelijke ervaringen te hebben gehad in een accommodatie waar ze verbleven, waarbij:
- Eén op de vijf (20%) bij het inchecken als stel heeft meegemaakt dat personeel ervan uitging dat ze aparte kamers of bedden nodig zouden hebben.
- 19% zich genoodzaakt voelde om zich anders te gedragen en nog eens 19% om hun uiterlijk te veranderen om een oordeel van, of ongemakkelijke interacties met accommodatiepersoneel of -eigenaren te voorkomen.
- 16% ervaren heeft dat personeel of accommodatie-eigenaren bij het inchecken een onjuiste aanname had over hun relatie met hun reisgenoot/genoten.
- 20% onaangename of ongemakkelijke ervaringen heeft gehad tijdens het dineren in de restaurants van hotels of andere accommodaties.
- 16% zich ongemakkelijk heeft gevoeld om lokale tips of aanbevelingen te vragen die LGTBQ+ vriendelijk zijn.
- Voor 18% van de reizigers gold dat de eigenaren van de accommodatie de aanspreekvormen of het geslacht verkeerd hadden of onjuist aangenomen in de correspondentie vóór aankomst. Voor 16% van de reizigers was dit het geval bij aankomst aan de balie.
- Interacties met andere gasten de meest genoemde bron van onaangename of ongemakkelijke ervaringen vormden voor meer dan een kwart van de ondervraagden (26%).
Situatie in Nederland
Wij (redactie Pretwerk.nl) vroegen Booking.com naar de situatie in de Nederlandse hotellerie en verblijfsrecreatie.
“We zijn nog in de vroege stadia van het uitrollen van dit programma, dus verwachten absoluut meer accommodaties gecertificeerd te zien worden in heel Nederland in de komende maanden. Dit blijft een doorgaand proces en we kijken er erg naar uit nieuwe gecertificeerde accommodaties te verwelkomen. Op dit moment zie je veel accommodaties in Amsterdam en wat minder voor Rotterdam, maar de steden-pagina’s op onze Travel Proud landing page zijn niet uitputtend en uitsluitend, het is een eerste indicatie van steden waar we veel initiële interesse hebben gezien van onze accommodatiepartners. Er zijn momenteel meer dan 300 accommodaties gecertificeerd in Nederland, waaronder in Utrecht, Breda, Den Haag, Maastricht, Groningen, maar zeker ook buiten de Randstad.”
reactie Booking.com
Training voor bewustwording
In veel gevallen is er geen sprake van bewuste discriminatie, maar vooral van onbekendheid met deze specifieke doelgroep. Hier liggen volgens Booking.com nog volop kansen voor de verblijfsrecreatie in het kader van #Travelproud. Om die reden heeft Booking.com een trainingsprogramma ‘Proud Hospitality‘ ontwikkeld voor accommodatiepartners. De kern van dit Travel Proud-initiatief is een 75 minuten durende online trainingssessie Proud Hospitality die het bedrijf in samenwerking met HospitableMe heeft ontwikkeld. Dit is de eerste stap voor accommodatiepartners om een Proud Certified-accommodatie te worden op het platform van Booking.com.
De training is gericht op de uitdagingen en obstakels waarmee de LGBTQ+ gemeenschap geconfronteerd wordt tijdens het reizen. Het doel van de training is om professionals in gastvrijheid te helpen dingen vanuit een ander perspectief te gaan zien. Daarnaast worden er ook praktische vaardigheden en technieken aangeboden die zij direct in de praktijk kunnen brengen. Na het voltooien van de online cursus en het expliciet toezeggen om een inclusievere ervaring te bieden, ontvangen Proud Certified-partners een Travel Proud-badge op hun accommodatiepagina. Zo kunnen zij potentiële gasten laten zien dat ze kunnen vertrouwen op een gastvrije ervaring. Steden met meerdere Proud Certified-accommodaties worden ook getoond op een speciale Travel Proud-pagina waar reizigers meer te weten kunnen komen over het initiatief, en waar zij accommodaties kunnen vinden en boeken die Proud Certified zijn.
Bron en meer informatie: www.booking.com/proud.nl.html