Goboony en Yescapa, twee hoofdrolspelers in de camper verhuurmarkt, gaan fuseren. Samen vertegenwoordigen ze een boekingswaarde van meer dan € 100 miljoen in 2023. Door dit samengaan ontstaat in een keer het allergrootste camper deelplatform van Europa, met zo’n 30.000 campers in de verhuur.
Het platform behoort daarmee ook tot de top-3 camperverhuurbedrijven in de wereld. Goboony is opgericht in 2015 en Yescapa in 2012, beide met een gedeelde passie voor avontuur en een missie om iedereen de unieke vrijheid te laten ervaren die camperreizen biedt.
Omzetgroei
Vorig jaar realiseerden beide bedrijven meer dan 50% omzetstijging in het zomerseizoen. Deze fusie zal beide platforms in staat stellen om nog verder te groeien: ‘Met gebundelde krachten kunnen we stappen zetten richting verdere consolidatie in de Europese markt en zo de beste producten en services voor onze reizigers op een plek samenbrengen. Deze fusie is een game-changer voor iedereen die fan is van outdoor vakanties, omdat het nu nog veel makkelijker gaat worden om een zorgeloze reis te plannen door heel Europa,” aldus Mark de Vos, CEO Goboony.
Explosieve groei sinds corona
Beide bedrijven hebben eerder al succesvolle overnames op hun conto. Zo nam Goboony vorig nog het IP van Camptoo (NL, BE, UK) over na hun faillissement, zodat hun huurders en verhuurders de overstap konden maken naar Goboony. Yescapa deed eerder al overnames in Duitsland, Spanje en Frankrijk. Goboony is actief in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Italië. Yescapa is het toonaangevende camper deelplatform in Zuid-Europa.
Gedeelde visie
De fusie is een logisch gevolg van de vraag naar camperreizen en ervaringen in de natuur, die na COVID explosief gegroeid is. Het past perfect bij de gedeelde groeiambitie van beide bedrijven om een positieve rol te spelen in de toekomst van toerisme: “We hebben al nauw contact sinds 2018. Eigenlijk is er als vanzelf een vriendschap ontstaan tussen Goboony en Yescapa, die alle vertrouwen geeft in dit nieuwe hoofdstuk. We delen dezelfde waarden en dat geeft een sterke basis. We staan te trappelen om met deze fusie de toekomst van outdoor reizen verder vorm te geven, te werken aan onvergetelijke camperreizen en nog waardevoller te zijn voor onze reizigers,” aldus Benoit Panel, CEO Yescapa. Door de krachten te bundelen willen de bedrijven een complete en toekomstbestendige reiservaring bieden en het delen van campers meer gemeengoed maken.
Eerste stap
De eerste stap is het stichten van een nieuwe holding van waaruit beide bedrijven worden bestuurd. De oprichters van Goboony en Yescapa nemen plaats in het bestuur, samen met Sergio Branco. Branco zal CEO worden van de groep. Hij heeft relevante ervaring in het begeleiden van fusies en overnames, onder andere bij Homeaway (Expedia) en Instapro. Die achtergrond zal essentieel zijn in het succes van de nieuwe groep. Zo bouwen Goboony en Yescapa aan een uniek platform, gerund door een bijzonder getalenteerd internationaal team.
De toekomst van camperdelen
Goboony en Yescapa zijn van plan om verder internationaal uit te breiden en outdoorvakanties nog toegankelijker en wijdverbreid te maken. Met een groot verantwoordelijkheidsgevoel willen ze reizigers inspireren en bewustzijn creëren voor duurzame manieren van reizen. Samen willen ze de wereldwijde camper community mobiliseren om de vrijheid van het camperreizen en de prachtige natuur te blijven ontdekken.
Goboony en Yescapa bereiden momenteel ook een nieuwe investeringsronde voor. Die volgt op een recente investering van €7 miljoen door Ixo en bestaande aandeelhouders.
De cijfers
- 350.000 reizigers per jaar
- Goboony en Yescapa hebben 30.000 campers in meer dan 10.000 steden, verdeeld over meer dan 10 landen in Europa
- Goboony en Yescapa hebben samen een team van 210 mensen van 21 nationaliteiten
- Hun gezamenlijke boekingswaarde in 2023 is meer dan €100 miljoen
Bron en meer informatie: www.goboony.nl