Dagattracties zuinig met korting in 2021

Niet alleen de kassaprijzen voor pretpark en dierentuin zijn gestegen in 2021. Ook online is er dit jaar flink minder korting te vinden op tickets voor een dagje uit. Dat blijkt uit onderzoek door Tikatadeals.com. In een redactionele toelichting leggen we uit waarom deze trend ons niet verbaasd.

foto: Pretwerk @Attractiepark Slagharen

Een gemiddeld gezin van vier personen is in 2021 aan de kassa bijna 100 euro kwijt (€ 99,24). Dat is een stijging van € 2,8% ten opzichte van 2020. Zoekt het gezin online naar korting dan betaalt zij € 80,56. Dat is ruim 5% meer dan in 2020 (€ 76,63).

Ook de maximale korting omlaag

Afgelopen jaren kon fors meer bespaard worden door mee te doen aan spaaracties van bijvoorbeeld de supermarkten, maar ook deze korting daalt flink sinds de corona pandemie. Kon in 2019 nog 60% van de kassaprijs bespaard worden. Vorig jaar was dat nog 50% en in 2021 is de besparing nog maar 46%. Met deze spaaracties betaalde hetzelfde gezin in 2021 gemiddeld € 53,92 voor een uitje (€ 48,37 in 2020).

Verschillen net als in 2020 groot

Net als vorig jaar zijn de verschillen tussen de uitjes in 2021 groot. Zo liggen de kassaprijzen van de 35 dagjes uit van 8% lager tot bijna 30% hoger dan in 2020. Voor de online prijzen zijn de verschillen ten opzichte van 2020 nog groter (-24% en +47%). Het grootst zijn de prijsverschillen ten opzichte van 2020 met spaarpunten.

Deze grote schommelingen zijn vooral het gevolg van uitjes die in 2021 even helemaal geen korting geven en omdat een aantal grote uitjes dit jaar niet meedoen met de grote spaarprogramma’s van Air Miles, Jumbo en Campina.

Meer informatie: www.tikatadeals.com

Logisch dat uitjes weinig korting geven

Redactie Pretwerk.nl: “Het verbaasd ons niet dat dagattracties zuinig zijn met korting. Wij zien verschillende oorzaken:

  1. Veel mensen hebben een bezoek aan een pretpark of dierentuin lang uitgesteld vanwege de coronarisico’s. Deze groep is in grote mate bereid om normale entreeprijs te betalen.
  2. De dagattracties nemen daarnaast ook nog de anderhalve meter regel in acht, waardoor de capaciteit van veel locaties is verkleind. Op de topdagen loopt het park tegen de maximumcapaciteit aan, en wil je geen extra toeloop van de koopjesjagers, die vaak ook een lager bestedingspatroon vertonen tijdens hun verblijf.
  3. Tijdens de coronacrisis hebben veel parken hun online boekingssysteem een update gegeven, mede doordat het tijdelijk verplicht was om vooraf te reserveren. Met deze nieuwe systemen is het ook veel makkelijker om dynamic pricing toe te passen. Parken geven daarmee korting op een moment dat de bezoekcijfers een boost kunnen gebruiken. Bijkomend voordeel (in coronatijd) is dat de drukte beter gespreid wordt over de tijd.

In de periode voor de coronacrisis werden veruit de meeste tickets met korting verkocht. Zie ook ons eerdere artikel (2018): Maak gasten van attractieparken niet verslaafd aan korting

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *