Volgende maand gaat het festivalseizoen met DGTL en Paaspop officieus van start. EventBrite maakte een overzicht van opvallende trends en ontwikkelingen. Een van de meest opvallende trends is al een paar jaar aan de gang: het festival als VIP-beleving.
Als je dit jaar precies 50 jaar geleden een van de gelukkigen was om Woodstock mee te maken, dan weet je dat de modder van toen is ingeruild voor het comfort van deze eeuw.
Vorig jaar zagen we al dat ongeveer de helft van de 91 populaire Europese festivals die we recenseerde op een of andere manier een VIP-arrangement kenden en in Nederland zo’n 70% van de festivals. Denk aan glamping, de mogelijkheid om lange rijen over te slaan of om toegang te krijgen tot speciale VIP-areas. Dit jaar bieden zo goed als alle meerdaagse festivals in Nederland glamping of hotel packages aan. Maar ook daar zijn weer gradaties in te vinden.
Zie ook: Vernieuwend glampingconcept op Pukkelpop
Solstice in IJsland en Defqon in Nederland
Maar waar glamping vaak een safaritent of blokhut betreft gaan sommige festivals nog verder. Het festival Solstice in IJsland had vorig jaar een 1 million Dollar-ticket, met dat ticket kreeg je onder andere de beschikking over een prive jet, luxe accommodaties, private parties, luxueuze diners, een helikoptervlucht over IJsland en je eigen WK-voetbalwedstrijd viewing party. In Nederland doen we dat iets minder heftig, maar Defqon, van 28 t/m 30 juni in Biddinghuizen, kent zeker een interessante variant. Daar kun je de Defqon Villa huren met een eigen butler, jacuzzi en een gecaterde BBQ. De prijzen voor de villa gaan vanaf 3.500 euro per persoon o.b.v. een 20-persoons villa. Liever niet met de auto of het openbaar vervoer? Vervoer met een privéjet of helicopter behoort tot de extra opties.
Een festival doe je met je vrienden
Een andere trend is dat festivals steeds vaker groepsarrangementen aanbieden. Bij Lowlands en het Indian Summer Festival is het mogelijk om tegen een kleine korting 10 of meer kaarten in een keer te bestellen. Andere festivals, zoals Paaspop en Mysteryland, richten friend zones in op de campings. Bij Paaspop zit je met een groep tot 24 personen verzekerd bij elkaar. Bij Paaspop kun je je Friend zone tegen betaling pimpen met een eigen dixi, een partytent, stroom en een picknicktafel met beer pong spel.
Eventbrite VIP-onderzoek 2018
Vorig jaar hebben we een uitgebreid onderzoek gedaan onder 91 populaire festivals van Europa. Dit zijn de highlights:
- Het Verenigd Koninkrijk heeft duidelijk de meeste VIP-festivals in Europa, met drie van de vier festivals (75%) die betaalde upgrades aanbieden, die meestal toegang tot VIP-areas omvatten.
- In Nederland bieden de meeste populaire festivals die we onderzochten (70%) VIP-arrangementen aan, die allemaal exclusieve kampeer- en accommodatie opties bevatten. VIP-entrees zijn hier minder populair en werden alleen aangeboden door vier festivals.
- In Duitsland biedt elk tweede festival VIP-upgrades, die meestal toegang tot VIP-areas (9/10 VIP-pakketten) en glamping-opties (6/10 VIP-pakketten) omvat.
- In Ierland biedt iets meer dan de helft (55%) van de populaire festivals die we hebben beoordeeld VIP-upgrades, meestal een vorm van glamping (5/20); slechts drie festivals boden toegang tot speciale VIP-areas.
- In België biedt 82 procent van de festivals (of 9 van de 11) die we hebben beoordeeld VIP-tickets aan. Zowel glamping als VIP-areas zijn populaire add-ons. Grappig detail: een Belgisch festival biedt als onderdeel van de VIP-experience ook beter sanitair aan.
Wie is de
VIP-bezoeker?
Volgens een representatief Eventbrite-onderzoek in Amerika, waar
VIP-experiences relatief gewoon zijn, geven drie van de vijf Amerikanen liever
geld uit aan een luxueuze ervaring versus een luxeartikel en een gemiddelde
Amerikaan besteedt $368 aan een speciale, eenmalige ervaring. Geen wonder dat
VIP-pakketten al gemeengoed zijn op Amerikaanse festivals en concerten. Een
paar highlights uit dit onderzoek:
- De gemiddelde VIP-ticket koper is 33 jaar oud, 58% is man en 55% is millennial
- 45% is bereid om meer dan 50% meer te betalen dan een normaal ticket als deze wordt geupgrade
- Meer dan een kwart is bereid om het dubbele te betalen
- 14% is bereid om meer dan het dubbele te betalen.
Bron en meer informatie: www.eventbrite.nl